אוגוסט 2023, בדיר אל אסד שבצפון, סאמר אלערמין ז"ל, צעיר מוסלמי נפל לבור. כוח לוחמי אש בהם יהודה דקל מרציאנו ועדנאן אסעד ז"ל הגיעו לחלצו ונהרגו אף הם במהלך ניסיונות החילוץ.

האירוע הטרגי הזה ריגש וכאב לרבים - יהודי ודרוזי שנהרגו בעת ניסיון חילוץ של מוסלמי, הם חירפו נפשם להצלת חיים ללא קשר לזהותו ודתו של סאמר.

פחות מחודשיים לאחר מכן, בשבת הארורה, ה-7 באוקטובר, נהרגו חמישה כבאים שנלחמו לא רק בלהבות העולות בעוטף, אלא גם באויב מעזה.

כשנה למלחמה, ההסתדרות, המכון היהודי ערבי בשיתוף בית הפקיד מהסתדרות המעו"ף וארגון הכבאים, החליטו להנציח בערב מרגש ולהצדיע ל-15 כבאים שנפלו בעת מילוי תפקידם בנוכחות משפחותיהם.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד פתח את ערב ההנצחה: " השנה האחרונה הייתה עדות נוספת לכך שעובדי כבאות והצלה הם חלק חשוב וחיוני במערך ההגנה על המדינה. גיבורים שנכנסו לתוך האש והתופת בכדי להציל חיים".

במהלך הטקס, זכו המשפחות למלגות וספר זכרון מהודר המספר את סיפור כל אחד מהלוחמים שנפלו במהלך השנים במשימות להצלת חיים. מ"מ יו"ר ההסתדרות ויו"ר הוועד המנהל במכון היהודי ערבי רועי יעקב ספד להם: "משפחת לוחמי האש ספגה לא מעט אבדות במלחמה. אלו לוחמים בחזית אשר מחרפים נפשם להצלת כל אדם באשר הוא".

את הערב ארגן המכון היהודי ערבי ששם לו למטרה לקרב בין יהודים לערבים החפצים בדו קיום. המנכ"ל שאדי קבלאן: " לוחמי הכבאות וההצלה הם סמל לדו-קיום,לוחמים המסכנים את חייהם, מצילים חיים, להצלת כל אדם באם מדובר ביהודי או ערבי, זו תמצית חיינו כאן".

טקס זיכרון והוקרה ללוחמי האש שנפלו בעת מילוי תפקידם (צילום: יסמין גיל, דוברות ההסתדרות)
טקס זיכרון והוקרה ללוחמי האש שנפלו בעת מילוי תפקידם (צילום: יסמין גיל, דוברות ההסתדרות)

באירוע שהתקיים בבית ההסתדרות נטלו חלק משפחות הלוחמים, הניצב הכבאות רב טפסר אייל כספי ויו"ר ארגון הכבאים הארצי, אבי אנקורי שהודו להסתדרות על האירוע.

את הערב חתם יו"ר הסתדרות המעוף גיל ברטל: "מאז החלה המלחמה, לוחמי האש הם שומרים על העורף ונלחמים בחזית תוך שהם ראשונים לכל אירוע, מגלים אומץ לב ומקצועיות".

לדבריו הצטרף מנהל אגף כספים בהסתדרות מאיר אלפרסי: "במערך הכבאות עובדים יחד בני כל העדות והדתות כתף אל כתף במטרה אחת - להציל חיים. בשנה החולפת נחשפנו לגבורתם של לוחמי האש ואנו מצדיעים להם. נמשיך ללוות את המשפחות היקרות".