"העליתי בקשה לאפשר להחזיר את החינוך המיוחד למרחבים ממוגנים. היה נכון אם היו נותנים לנו לעשות את זה", אומר ל"מעריב" ראש עיריית נשר, רועי לוי. "פיקוד העורף דחה את הבקשה ואני סומך על שיקול הדעת שלו, אבל אני מקווה שיתאפשר לנו להחזיר את החינוך המיוחד, למען הילדים וההורים", הוא מוסיף. בדומה לרשויות נוספות באזור, מוסדות החינוך בנשר נסגרו מתחילת השבוע, בשל ההסלמה הבטחונית והתלמידים עברו ללמידה מקוונת מהבתים.

"אין לימודים במוסדות החינוך והתלמידים עברו ללמידה מקוונת, זה לא פשוט. בתקופת הקורונה נצבר ניסיון של למידה מקוונת וכ-90% מהתלמידים בנשר לומדים כעת שוב בלמידה מרחוק", מספר לוי, "בתחילת מלחמת חרבות ברזל הדרישה של פיקוד העורף היתה למיגון כמה שיותר קרוב במוסדות החינוך, אבל בעקבות ההסלמה והירי מלבנון, הדרישה היא למקלוט. בבתי הספר החדשים שנבנו בנשר בשנים האחרונות אין בעיית מקלוט, אבל נשר עיר ותיקה ובבתי ספר ותיקים אין מקלוט".

רומן רומנטי בהשראת הטבח עורר סערה - ונעלם מהרשת
בשל המצב הביטחוני: מבצע מיוחד להתרמת דם באסותא רמת החייל

לוי מציין, כי כ-60% מהדירות בנשר ממוגנות. "ישנם בנשר בניינים שנבנו לפני עשרות שנים והם אינם ממוגנים ושיעורם עומד על כ-40%", הוא מספר, "אחד מהלקחים שהמדינה צריכה להפיק מהמלחמה, הוא שחייבים לעודד פרוייקטים של התחדשות עירונית. במקום לבקש כספים מהרשויות, שהמדינה תסייע. מדובר כאן בביטחון של התושבים".

פגיעה ישירה בקריית ביאליק (צילום: פלאש 90)
פגיעה ישירה בקריית ביאליק (צילום: פלאש 90)

בימים האחרונים עיריית נשר עברה למתכונת חירום. "תגברנו את המוקד העירוני, את הסיורים ואנו מפעילים את מרכז ההפעלה בכל שעות היממה. העירייה מתרכזת כעת רק בהתמודדות עם מצב החירום", הוא מסביר, "אנו מקיימים קשר עם מערכת החינוך ומסייעים במידת הצורך לתלמידים וגם מוודאים שהתושבים הוותיקים והעריריים, יקבלו כל דבר שהם זקוקים לו ועובדים שלנו מצויים איתם בקשר".

לוי מציין, כי בעקבות מתכונת החירום, ההוצאות של עיריית נשר גדלו משמעותית. "פנינו לשר הפנים, משה ארבל והוא גילה פתיחות, הבנה ואוזן קשבת והבטיח לסייע לרשויות המקומיות", הוא אומר, "כסגן יו"ר מרכז השלטון המקומי, שבקשר עם ראשי רשויות, אני רואה את החשיבות הרבה של השלטון המקומי. המדינה צריכה להעביר סמכויות לשלטון המקומי, שמכיר הכי טוב את צרכי התושבים".

לוי סבור שישראל חייבת להמשיך במערכה מול חיזבאללה עד להשגת ניצחון והכרעה: "העורף במוכנות הגבוהה ביותר. זה הזמן לנצח ולהכריע ולא להיכנס למצב של אזעקות ושגרה. נוצרה כאן הזדמנות להכרעה ולהרחקת חיזבאללה מהגבול".