המשבר הביטחוני בצפון ישראל ממשיך לגבות מחיר כבד בענפים שונים כגון חקלאות, תיירות וכן גם מתעשיית המסעדנות באזור. תומר מור, מנכ"ל ארגון "מסעדנים חזקים ביחד", פנה היום (חמישי) במכתב בהול לשר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת, בדרישה להקים מתווה פיצויים דחוף עבור המסעדנים בצפון. המכתב, שנשלח לאחר שנה של לחימה גוברת באזור, מתאר את המצב הקשה בו נמצאות המסעדות המקומיות, אשר רבות מהן מתמודדות עם צניחה דרסטית בפעילותן.

לפי הנתונים שהציג מור, למעלה מ-50% מהמסעדות בצפון סגרו את שעריהן באופן זמני, בעוד כ-23% מהמסעדות נסגרו לצמיתות ולא ישובו לפעילות. "כיום, בעקבות המצב הביטחוני, יש צניחה של כ-50% בפעילות המסעדות״, כתב מור, והוסיף כי רבים מהמסעדנים נאלצים לסגור את עסקיהם בשל חוסר היכולת להמשיך ולפעול בתנאים הנוכחיים. הירידה הדרמטית בפעילות מיוחסת לחששות של לקוחות ועובדים להגיע למתחמים בהם נשמעים פיצוצים וירי טילים, בעיקר באזורים כמו נהריה, עכו, חיפה והקריות.

ירי מאסיבי מתימן יגיע בקרוב: החות'ים סימנו את צינור החמצן של ישראל

במכתבו, מור קורא לשר הכלכלה לקדם מתווה פיצויים שיכלול סיוע כספי למסעדות עם ירידה של יותר מ-25% בהכנסות, פיצויים על הפסד רווחים והוצאות שנגרמו כתוצאה מהשבתה, והקלות משמעותיות בתשלומי ארנונה ורשויות מקומיות. כמו כן, הוא דורש דחיית תשלומי מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי לעסקים שנפגעו עד שנת 2025, והקפאת תשלומי הלוואות ופריסתן מחדש לאחר תקופת ההקפאה – ללא ריבית והצמדה.

הוא ציין גם את החוסן הכלכלי של ענף המסעדנות בצפון, המהווה חלק מהותי מתיירות הפנים ומספק תעסוקה לעשרות אלפי עובדים. לדבריו, "המסעדנות היא עוגן כלכלי בצפון הארץ. יש צורך מיידי להגן על הענף כדי לשמר את פרנסתם של עשרות אלפי ישראלים ולשמר את תעשיית התיירות באזור, שהוא חלק משמעותי מהחוסן הכלכלי של המשק הישראלי״. 

המסעדנים מקווים כי שר הכלכלה יתערב בדחיפות ויפעל להקלת המצוקה של העסקים בענף המסעדנות בצפון, שמתקשים לשרוד בצל המצב הביטחוני הקשה. הפנייה הזו היא אחת מרבות שנעשו בחודשים האחרונים על ידי בעלי העסקים בצפון, בתקווה לקבל מענה שיאפשר את המשך פעילותם ויעניק להם כלים להתמודד עם האתגרים הכלכליים והביטחוניים שמעמידים את המשך קיומם בסימן שאלה.