בחודש פברואר התקיימו הבחירות המקומיות במרבית היישובים בארץ, זאת לאחר שנדחו במועד המקורי – 31 באוקטובר 2023, עקב המלחמה. ב-12 יישובים ומועצות אזוריות בצפון ובדרום הבחירות נדחו פעם נוספת, ל-19 בנובמבר 2024, זאת מאחר ובפברואר התושבים עדיין היו מפונים.

באומ"ץ ציינו כי בארבע מועצות אזוריות בצפון התושבים עדיין לא שבו לבתיהם, לכן שר הפנים משה ארבל שוקל לדחות שוב את הבחירות לפברואר 2025. המועצות הן מבואות חרמון, מעלה יוסף, מרום הגליל וגליל עליון. נציגי אומ"ץ בוועדות הכנסת – עו"ד מוטי שנאבל ושלמה קלדרון – יו"ר לשכת המבקרים הפנימיים לשעבר, ציינו כי ועדת הפנים של הכנסת מתקשה לתמוך בבקשה.

שנה לטבח: "התמימות שהייתה כבר לא תהיה" | הסיפור של קיבוץ יד מרדכי
יצירות של חטופות ששוחררו: התערוכה החדשה שנפתחה באו"ם

זאת לנוכח הצורך להסדיר בחקיקה שורת נושאים מהותיים, בהם הצבת קלפיות בריכוזי התושבים המפונים, כך שהם יוכלו להצביע באמצעות מעטפות כפולות (כמו חיילים); הצבת קלפיות בבסיסי צה"ל לנוכח ריבוי חיילי המילואים מהמועצות האזוריות; הכרזה על יום שבתון והסדרת גביית מס ממי שמועסק בתקופת הבחירות.

יישובי הצפון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
יישובי הצפון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

"היה על משרד הפנים להתכונן לפעולות הנדרשות כבר מפברואר 2024 ולא לחכות למועד קרוב לבחירות", טוען יו"ר אומ"ץ, פנחס פליצ'ה פלד. פלד ויו"ר המועצה המייעצת של התנועה, עו"ד יצחק מינא המליצו לשר ארבל וליו"ר ועדת הפנים, ח"כ יעקב אשר, לדחות את הבחירות. במקביל, דרשו אנשי אומ"ץ הסדיר מיידית את כל הסוגיות הרלוונטיות.

בנוסף, המליץ פליצ'ה פלד לשקול את האפשרות ליצור מערכת, אשר תאפשר הצבעות ממוחשבות, מכל מקום בו האדם נמצא. "בימים בהם ניתן מהמחשב בבית לפעול בחשבון הבנק בלי חשש להתערבות של אדם זר, ניתן בדרך זו גם להצביע בבחירות", הוא הסביר.