מחר יצוין בישראל יום השנה הראשון לטבח 7 באוקטובר. החל מהערב ולאורך השבוע יתקיימו בכל רחבי הארץ מאות מפגשים אינטימיים בסלונים פרטיים, ביוזמת "סלון עוטף" ובהשראת "זיכרון בסלון".

המפגשים מציעים להתכנס, לציין, לעבד ולעצב יחד את הזיכרון של אירועי 7 באוקטובר 2023. היוזמה היא שיתוף פעולה חד־פעמי של כמה ארגונים חברתיים, בהם נט"ל, עמותת קהילת שבט הנובה, מרכז החוסן בשדרות, מטה משפחות החטופים והנעדרים, עדות 710, זק"א ועוד, והיא תביא לסלוני הבתים את מגוון הסיפורים האישיים של נפגעי הטבח ושל כוחות הביטחון שפעלו בעוטף.

חוששים מתקיפה ישראלית? דיווחים: הצי האיראני פינה נמל מרכזי
שריפות בערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה בביירות; מטח כבד לק״ש | צפו

הביטוח הלאומי מסכם את שנת המלחמה הראשונה במספרים: 878 חללים אזרחים (לא כולל כוחות הביטחון וכיתות הכוננות המטופלים על ידי משרד הביטחון) נוספו במסגרת חללי האיבה בשנה זו. מתוכם, 578 גברים ו־300 נשים. 53 מהנרצחים הם ילדים ובני נוער עד גיל 18. כיום, מספר האזרחים החטופים עומד על 73, מתוכם 52 אזרחים מוגדרים כחטופים (45 אזרחי ישראל ושבעה זרים), ו־22 אזרחים נחשבים כחללים הנמצאים עדיין בעזה (19 אזרחי ישראל ושלושה זרים).

בקרב משפחות החללים האזרחים, שהצטרפו למשפחת נפגעי פעולות האיבה מתחילת המלחמה, נותרו 921 יתומים - מתוכם 291 הם ילדים יתומים מתחת לגיל 18. 226 התאלמנו מהמלחמה הנוכחית, 1,078 הורים שכולים איבדו ילד. במהלך חודש אוקטובר, הביטוח הלאומי מממן את קו הסיוע של נט"ל שיהיה זמין טלפונית בכל שעה (למעט היום כיפורים) לטובת תמיכה ועזרה נפשית במספר 1-800-36-33-63.

לקראת יום השנה קורא גם אגף השיקום במשרד הביטחון לפצועי ופצועות צה"ל ולבני משפחותיהם: "אל תישארו לבד". על כן, האגף יפעיל החל מהיום ולמשך שלושה ימים מערך ארצי לתמיכה נפשית בחוות שיקומיות הפרוסות ברחבי הארץ בשעות 14:00־20:00. אנשי האגף, לצד צוותי החוות, יקיימו פעילות טיפולית הכוללת מעגלי שיח, סדנאות גוף ונפש, פעילות בטבע ועוד. קו התמיכה נפש אחת יוסיף גם הוא להיות זמין 24 שעות ביממה במספר 8944*.

מערכת החינוך תציין רשמית את יום השנה ביום הזיכרון שנקבע לתאריך כ"ה בתשרי (ב־27 באוקטובר הקרוב), אבל משרד החינוך הודיע למנהלי בתי הספר ולגני הילדים שיוכלו לציינו בנוסף גם בתאריך הלועזי מחר - שחקוק היטב בתודעה הציבורית.

גם אתמול, למרות המצב הביטחוני והנחיות פיקוד העורף, הגיעו משפחות חטופים להפגין מול שער בגין בקריה בתל אביב. המשפחות אמרו כי "זו הייתה שנת ההפקרה למוות על שם בנימין נתניהו, שהחליט במודע לנטוש ולזנוח את החטופים, למען שלמות ממשלתו ושיקוליו האישיים. שנה שלמה שבמקום לעשות הכל כדי להחזיר את כולם, נתניהו עשה הכל כדי להחזיר מנדטים".

תיעוד מנסיון בריחה ממסיבת הטבע ליד בארי. צילום: שימוש לפי סעיף 27א', רשתות חברתיות

במקביל לקמפיין, קובי סמרנו, אביו של יונתן סמרנו שנחטף ב־7 באוקטובר, העלה פוסט לאינסטגרם המלווה בתמונה מצמררת של גופת בנו נחטף על ידי מחבלי חמאס ברכב השייך לאונר"א, ארגון האו"ם לפליטים הפלסטינים. "בתמונה הזו המחבלים חוטפים את הבן שלי יונתן ביום הארור הזה", כתב סמרנו.