מדינת ישראל התעוררה הבוקר (שני) ליום קשה, כשהיא מציינת שנה לטבח הרצחני שביצע ארגון הטרור חמאס בעוטף שבדרום הארץ. אירועי הזיכרון ליום הנורא בתולדות הציונות נפתחו בדקת דומיה באזור מסיבת ה"נובה" שהתקיימה ברעים, שם נרצחו באכזריות צעירים וצעירות רבות, שהגיעו לבלות במקום. גם יצחק הרצוג, נשיא המדינה, הגיע הבוקר יחד עם רעייתו למקום. 

אזור מסיבת ה''נובה'' (צילום: אבשלום ששוני)
אזור מסיבת ה''נובה'' (צילום: אבשלום ששוני)

היום שבו השמיים נפלו: הטבח בדרום ששינה את נוף ישראל לעד | פרויקט מיוחד
בוקר קשה: רס"ר איתי אזולאי, בן 25 מאורנית, נפל בקרב בלבנון

אמו של מור מאיר ז"ל, שנרצח במסיבה הגיעה הבוקר למקום, ואמרה ל"מעריב": "תחושות קשות, בלתי נתפס שעברה שנה, אנחנו באותו היום פשוט. עם כל האבטחה שיש עכשיו מסביב, איפה הם היו בשנה שעברה. אני לא קולטת שהוא לא פה. יש כאלה שקשה להם לבוא לפה, לי זה עושה טוב".

עוד סיפרה עליו בכאב: "ילד של כבוד, אין הרבה כאלה. כיבוד אב ואם, הכלת כל אחד, אהבה לאלוהים, איש עבודה, בעל. הוא התחתן בדיוק חודש לפני שנרצח. תמיד רצה לעזור לכל מי שיכל. לא נתפס, באמת שלא נתפס". 

אמו של מור מאיר ז"ל (צילום :פלד ארבלי)

שטח מסיבת ה''נובה'' (צילום: אבשלום ששוני)
שטח מסיבת ה''נובה'' (צילום: אבשלום ששוני)

נשיא המדינה יצחק הרצוג בשטח המסיבה ברעים  (צילום: אבשלום ששוני)
נשיא המדינה יצחק הרצוג בשטח המסיבה ברעים (צילום: אבשלום ששוני)

שטח מסיבת ה''נובה'' ברעים  (צילום: אבשלום ששוני)
שטח מסיבת ה''נובה'' ברעים (צילום: אבשלום ששוני)

ברחבת הכנסת, הורידו את דגל ישראל לחצי התורן. אמיר אוחנה, יו"ר הכנסת, כתב: ״הבוקר, בשעה ⁦‪06:29‬⁩ בדיוק, בדומיה, הורדו הדגלים ברחבת הכנסת לחצי התורן״.

דגל ישראל יורד לחצי התורן ברחבת הכנסת (צילום :דוברות הכנסת - נתן וייל)
יולי בן עמי, בתו של אוהד בן עמי שעדיין חטוף בשבי ארגון הטרור חמאס, עמדה הבוקר מול לשכת ראש הממשלה, והקריאה בדמעות את השיחה האחרונה עמו:  ״כבר שנה מאז אותו הבוקר. אני אקריא לכם מההודעות שהתכתבנו עם אבא. ב-09:58 אבא כבר לא עונה.

בשעה 11:30, אחרי שאבא כתב לאמא הודעה - ‘הם בבית, תפסו אותנו, שמע ישראל׳, כשאני בבית, בממ”ד, שומעת את כל היריות, מקווה שלא עושים להם דבר רע – ואז, ב-11:30, אנחנו רואים את התמונה שלו נלקח בבוקסר".

יולי בן עמי מול לשכת ראש הממשלה (צילום :דוברות מטה המשפחות להחזרת החטופים)

עוד אמרה בכאב: "כבר שנה שאני לא יודעת שום דבר עליך, שנה שאין לנו אות חיים. אבא, אני אוהבת אותך ואנחנו נלחמים עליך 24/7. אנחנו עם אמא אוהבים אותך, וכולנו בסדר. ניצלנו ואתה לא יודע את זה. כולנו בסדר ואנחנו מחכים לך״.

אמו של יהונתן אליהו ז"ל, סיפרה בזירת המסיבה ל"מעריב": "נרצח עם בת זוגו, הם שניהם היו מוכרזים כנעדרים. הם היו שניהם ילדים. ילדי טבע, ילדי אור. הם אהבו את החיים. הוא היה צלם, שנשרפה עם הרכב. אז לצערנו לא נשאר לנו שום תיעוד ממנו. פשוט הפסד לעולם, כל כך הרבה אנשים טובים וטהורים שנרצחו פה. הזמן לא מרפא, הוא רק מקשה. לא מצליחים להתרומם איכשהו. מנסים להיות חיוביים, לא מצליחים". 

אמו של יהונתן אליהו ז"ל בשטח מסיבת ה"נובה" ברעים (צילום :פלד ארבלי)