"מים חיים" הוא פרויקט לאומי מציל חיים, המקודם על ידי תאגידי המים והביוב, בשיתוף רשות המים ומחלקות הרווחה ברשויות המקומיות, שבמסגרתו מדי מים חכמים יתריעו על מצוקה אפשרית של קשישים ועריריים.

הפרויקט החל כיוזמה של ארגון זק"א, שפנה לרשות הממשלתית למים ולביוב בתחילת מגיפת הקורונה, לפני שהוחלו במדינה הגבלות בידוד וסגר, והציע לבדוק אפשרות לנצל את יכולות הקריאה וההתראה מרחוק של מדי מים חכמים כדי לשלוח התראה מתאגיד המים המקומי למחלקת הרווחה ברשות, על ירידה בצריכת מים בבתים שבהם מתגוררים קשישים ועריריים - מה שככל הנראה יעיד על מצוקה אפשרית.

אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות: ״מדובר בפרויקט מציל חיים, לזיהוי מקרי חירום בבתי קשישים בודדים באמצעות מדי המים. כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם מלא, ולכן לאור תוצאות הפיילוט והצלחתו ברשויות שבהן הוא יושם בהמשך, חשוב לקדם את הפרויקט בפריסה ארצית מול תאגידי המים והרשויות המקומיות".

יחזקאל ליפשיץ, מנהל רשות המים: "רשות המים גיבשה המלצות שיאפשרו לתאגידי המים ברשויות המקומיות לפעול בשיתוף פעולה עם העיריות ומחלקות הרווחה, ולספק התרעות מצילות חיים באמצעות מדי המים המשדרים קריאה מרחוק ושמותקנים בבתים רבים בישראל. שיעור ההתקנה הארצי של מונים חכמים עומד כיום על כ־70%, ועל פי הנחיות רשות המים, עד סוף שנת 2026 אמורים כל תאגידי המים להתקין מונים חכמים אצל כלל הצרכנים".

דובי ויסנשטרן, מנכ"ל זק"א: ״מיזם מים חיים הוא בשורה אדירה להצלת חייהם של מאות קשישים גלמודים. אני קורא לכלל העיריות ברחבי הארץ להצטרף למיזם פשוט וחשוב זה למען הנפטר הבא".