באמצעות המוסד לבטיחות ולגיהות ומשרד העבודה, מנסה המדינה להאיץ בימים אלה את המוכנות הבטיחותית לשעת חירום בקרב המעסיקים - בדגש על הצפון המופגז. 

הנחיות חדשות שהופצו למנהלים כוללות רענון הדרכות לעובדים על התנהלות בחירום, וידוא שמנהלים ובעלי תפקידים מכירים את תפקידם במצבי חירום, הכשרת צוותי חירום וטיפול ראשוני והבטחת מענה לפינוי כלל העובדים, כולל עובדים עם מוגבלויות, בדיקת נגישות ותקינות דרכי המילוט, דלתות החירום, מערכות הכריזה ותאורת החירום. 

הקרב על לבנון: ארה"ב פותחת במתקפה דיפלומטית חסרת תקדים
מהפך בלבנון? מנהיג הדרוזים נטש את חיזבאללה - זו רק ההתחלה

העובדים נדרשים להכיר את דרכי המילוט מתחנת עבודתם, לדעת לאן עליהם להתפנות במקרה של התרעות וירי טילים ולהכיר את סדר הפעולות הנדרש במצבי חירום. 

במוסד לבטיחות ולגיהות מדגישים כי היערכות נאותה לא רק מצילה חיים אלא גם מניבה תשואה כלכלית משמעותית, ואומרים כי עסקים שהשקיעו בהיערכות לחירום דיווחו על החזר השקעה של 200%־400% תוך שלוש עד חמש שנים. 

זה כולל חיסכון ישיר בעלויות נזק, שיפור בפרודוקטיביות וחיזוק המוניטין העסקי. העלויות הישירות של היערכות כוללות הדרכות עובדים, רכישת ציוד בטיחות, התקנת מערכות התרעה, ביצוע תרגילים ופיתוח נהלים. מנגד, החיסכון הפוטנציאלי כולל מניעת נזקי רכוש, הפחתת זמן השבתה, הפחתת פגיעות בעובדים והימנעות מקנסות בגין הפרת תקנות בטיחות.

"ההשפעות העקיפות של היערכות נאותה כוללות עלייה בפרודוקטיביות העובדים עקב תחושת ביטחון מוגברת, שיפור במוניטין החברה המתורגם לעלייה בהכנסות, הפחתה בעלויות גיוס עקב שיפור באטרקטיביות המעסיק והפחתה בפרמיות ביטוח עסקי", אומר ד"ר מיקי וינקלר, מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות.

"ברמה הלאומית, היערכות נאותה תורמת להפחתת אבטלה זמנית בעת חירום, מגבירה את היציבות הכלכלית ותורמת לצמיחה במגזר העסקי בתקופות של אי־ודאות ביטחונית. בנוסף, היא מובילה לחיסכון משמעותי למערכת הבריאות בעלויות הטיפול בנפגעי חירום במקומות עבודה". 

הוא מדגיש: "מצב חירום ונפילת טיל תמיד יפתיעו אותנו, ולכן נדרשת מוכנות תמידית ויכולת פעולה מיידית. על המנהלים להכיר את הנהלים וההנחיות לחירום ולתרגל מעבר משגרה לחירום לאורך כל השנה. רק כך נוכל למנוע שגיאות ולצמצם את חומרת הפגיעה או הנזק". יואב בן צור, שר העבודה, מוסיף: "מלחמת חרבות ברזל המחישה לכולנו את המחויבות להיערך מבעוד מועד למצבי חירום. רענון ידע והיערכות מוקדמת במקומות העבודה יצילו חיים וימזערו את הנזקים".