עם ציון שנה למלחמת "חרבות ברזל" וגיוס המילואים הנרחב, עשרות אלפי משפחות מילואים, מכל הארץ, נתקלות בחוסר מוסריות בירוקרטי מול הרשויות למיצוי זכויותיהם, או קושי של הרשות לעזור מפאת בירוקרטיה שמושתת עליה. הבעיה נובעת מכמה סיבות: קושי בקבלת מידע ממשרדי ממשלה, קושי בהעברת מידע בין אגפי הרשויות וקושי בלאתר משפחות מילואים בתחומן.

כך לדוגמה רשויות מתקשות לאתר משפחות מילואים בתחומן בשל קושי בירוקרטי, וגם כשהן מאתרות, יש בירוקרטיה על בירוקרטיה בהעברת המידע בין האגפים, מה שמייצר עיכוב רב וזמן יקר בו משפחות לא מקבלות מענים. יתרה מכך, רשויות מציינות קושי משפטי בעזרה בכל הנוגע לחלוקת מזון למשפחות מילואים: "רשויות הבינו שיוזמת העוגן למשפחות המילואים יודעים לתת פתרון מיידי לקושי," אמרה רחל עזריה, מנכ"לית העוגן.

אירוע מתנדבים – העוגן למשפחות המילואים (צילום: העוגן למשפחות המילואים)
אירוע מתנדבים – העוגן למשפחות המילואים (צילום: העוגן למשפחות המילואים)

עמותת העוגן מאגדת כ־10,000 מתנדבים ב־450 יישובים, המסייעים מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" לכ־90,000 נפשות במאמץ המלחמתי – ממתן סיוע בשיעורי בית לילדי המילואים, בישולים, כביסות, בייביסיטר וכל צורך שעולה, על מנת להקל בעומס שנוצר על ההורה שנשאר לפרנס ונושא בנטל מטלות היום יום בבית: "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם הצבא וכעת הורחב שיתוף הפעולה עם הרשויות במטרה אחת – סיוע למשפחות המילואים".

ראשי הערים שהבינו את גודל השעה בסיוע לתושביהם המשרתים, וכן את הערך של עמותת העוגן למשפחות המילואים עבורם, הם יונה יהב, חיפה; סהר פינטו, גדרה; ציקי אבישר, קריית מוצקין; יוסי ברודני, גבעת שמואל; עמיחי בן שלוש, עכו; אלי דוקורסקי, קריית ביאליק; ואסיף איזיק, מועצה אזורית חוף הכרמל.

מנכ"לית העוגן הסבירה: "אנחנו העוגן בימים סוערים לא רק עבור משפחות המילואים אלא עבור רשויות רבות שהבינו את הצורך של תושביהם המשרתים ואת הקושי מול בירוקרטיות מסואבות להן מצאנו פתרון מקצועי ונוח. יתרה מזאת, לאור שיתוף הפעולה המלא עם הצבא ומשפחות המילואים אנחנו הגורם המסנכרן של מיצוי הזכיות, הסיוע למשפחות והמידע ומשכך העמותה גם עומדת בתקנים מחמירים של ביטחון מידע". 

ציקי אבישר, ראש העיר קריית מוצקין, התייחס לפעילות העמותה: "מרגע שהכרנו את הפעילות והיכולות של עמותת העוגן למשפחות המילואים הבנו את הצורך וההזדמנות לשתף פעולה ולסייע למשפחות המילואים בתחומנו. העוגן מהווה חמצן למשפחות מילואים רבות בעיר. יוזמות הסיוע ומערך המתנדבים מאפשר למשפחות בתחומנו מעט נחת בתקופה ארוכה ומאתגרת".

"אני קורא לכל רשות להצטרף ליוזמה ולחסוך ממשפחות המילואים סיאוב בימים אלה", המשיך אבישר. "נמשיך להדק את שיתוף הפעולה במטרה להקל על תושבינו המשרתים ומשפחותיהם. קורא לכל רשות להצטרף ליוזמה".

סהר פינטו, ראש מועצת גדרה, הוסיף: "משפחות המילואים הן עוגן של החברה הישראלית. החיבור של פעילות העמותה יחד עם יוזמות המועצה מהווה מכפיל כוח המחזק את משפחות המילואים וכך תורם לחוסן שלנו כקהילה לראות את החיוכים של הילדים, רגעי הנחת והשקט של האימהות והאבות זה שווה הכל. מחובתנו להרחיב את שיתוף הפעולה עם עוגן למשפחות המילואים ולסייע למי שמסכן את חייו לטובת המדינה והאזרחים. רשויות שיצטרפו ליוזמה המדהימה והשותפות עם העוגן יעניקו בכך לתושביהם המשרתים מתנה גדולה לשנה החדשה".