בעקבות הדיווחים על חיסולו המסתמן של יחיא סינוואר בעזה, עולות שאלות רבות באשר להשפעת האירוע על גורל החטופים הישראלים. בראיון מיוחד עם דניאל ליפשיץ, בנו של החטוף עודד ליפשיץ מקיבוץ ניר עוז, עולה תמונה מורכבת של תקווה לצד חשש.

ליפשיץ הביע סיפוק מהחיסול, באומרו: "אין אדם במדינת ישראל ובטח לא מקיבוץ ניר עוז, שהיה רוצה לראות את סינוואר בין החיים." עם זאת, הוא הדגיש כי "הניצחון המוחלט יהיה החזרת החטופים".

באשר להשפעת החיסול על המשא ומתן, ליפשיץ היה זהיר: "כרגע אין שום אירוע שהשפיע על המשא ומתן בצורה חיובית או שלילית. מבחינתי, מנובמבר אין עסקה". למרות זאת, הוא רואה פוטנציאל חיובי בהתפתחות זו, בתקווה שתדרבן את ראש הממשלה נתניהו להגיע להסכם ״אני רואה את זה כהתפתחות חיובית ואני רואה את זה שנתניהו בסופו של דבר לטעמי ראה את החיסול של סינוואר כניצחון המוחלט שלו. ואני חושב שעכשיו הוא צריך והדבר היחיד שיש לו לעשות זה להגיע להסכם״.

עודד ליפשיץ (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
עודד ליפשיץ (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

החשש העיקרי של ליפשיץ הוא מהכאוס שעלול להיווצר בעקבות החיסול. "אני בטוח שאפשר גם להשיג הרבה מידע ודברים. ישראל צריכה לנהוג עכשיו, החשיבות העליונה כרגע לאחר החיסול של סינוואר חייבת להיות ביטחון החטופים, זאת אומרת הגעה לעסקה מהירה," הוא הדגיש.

ליפשיץ גם העלה שאלות לגבי איכות המודיעין הישראלי, לאור העובדה שסינוואר לא נמצא במנהרה ולא היה מוקף בחטופים כפי שהוערך. "זה אומר שהכאוס בעזה הוא כל כך גדול," אמר, "ואם המודיעין על סינוואר לא היה נכון, אז מה זה אומר על המודיעין של שאר החטופים?"

לסיכום, ליפשיץ קרא לממשלה להתמקד כעת בהחזרת החטופים: "ההערכה היחידה שצריכה להיות בקבינט היא איך עכשיו אנחנו מביאים את החטופים אם סינוואר חוסל".

עינב צנגאוקר, אמו של מתן, בתגובה לחיסול סינוואר: "סגרנו את החשבון עם רב המרצחים סינוואר אבל עכשיו, יותר מתמיד, החיים של מתן בני ושאר החטופים נמצאים בסכנה מוחשית". צנגאוקר פנתה לנתניהו: "נתניהו, אל תקבור את החטופים. צא עכשיו למתווכות ולציבור ותניח יוזמה ישראלית חדשה. למתן שלי ולשאר החטופים במנהרות נגמר הזמן. קיבלת את תמונת הניצחון. עכשיו תביא עסקה!"

עוד הוסיפה: "אם נתניהו לא מנצל את המומנטום ולא קם עכשיו ומניח יוזמה ישראלית חדשה, גם במחיר סיום המלחמה, זה אומר שהוא החליט לנטוש את מתן שלי ואת שאר החטופים, במטרה להאריך את המלחמה ולבצר את שלטונו. אנחנו לא נוותר עד שכולם חוזרים!".

אימו של מתן צנגאוקר בתגובה לחיסול סינוואר (צילום :ללא קרדיט)

מטה משפחות החטופים הגיב לחיסולו המסתמן של סינוואר: "לצד ההערכה על ההישג המשמעותי, משפחות החטופים מביעות חשש כבד לגורלם של 101 חטופים וחטופות שעדיין מוחזקים בשבי חמאס בעזה ודורשות למנף את ההישג הצבאי לעסקה מיידית להשבתם".

"חיסולו של סינוואר מהווה אבן דרך חשובה בדרך אל הניצחון האמיתי, שיושג אך ורק עם החזרתם של 101 החטופים והחטופות. כבר למעלה משנה לא הצליחה ממשלת ישראל למנף את ההישגים הביטחוניים חסרי התקדים בלחימה בעזה לטובת שחרור החטופים. עתה, ראוי שהנהגת המדינה, ובראשה ראש הממשלה, יורו לצוות המו״מ להגיע להסכם מיידי להשבת כל החטופים הביתה לאלתר. אין ולא יהיה ניצחון מוחלט ללא שחרור כל 101 החטופים". הדגישו. 

אבי, אביה של נועה מרציאנו ז"ל: "קצת צדק, אבל לא נחמה. נחמה תהיה רק כאשר נעמה ,לירי, אגם, דניאלה וקרינה, החברות של הבנות שלנו, יחזרו הביתה. הן וכל יתר החטופות והחטופים שנמקים כבר למעלה משנה במנהרות בעזה. ולמרות הצדק הזה, מה שחשוב זה החיים של החטופים שלנו ולא המוות של המפלצות. אני מתפלל".