אמש התקיים טקס סיום מרגש למחזור הראשון של תוכנית גיבור לגיבור בחוות היידה במושב חמד. מדובר בתוכנית שיקום חדשנית המיועדת לשתי אוכלוסיות ייחודיות – חיילי צה"ל שנפצעו במהלך מבצע חרבות ברזל וצעירים עם צרכים מיוחדים המשרתים בצה"ל במסגרת תכנית גדולים במדים. במהלך הטקס, ברגע של התרגשות גדולה, נשמעו אזעקות ברקע – תזכורת כואבת למציאות הביטחונית הקשה המלווה את חייהם של רבים מהמשתתפים בתוכנית.

אביבית מלכה בן גאון, מייסדת התוכנית, תיארה את רגעי האזעקות כמחזות יוצאי דופן: ברגע שהאזעקות החלו, היה מחזה עוצמתי ומרגש. לוחמים פצועים נשכבו מעל חבריהם מ'גדולים במדים', חיבקו אותם והרגיעו, ממש כמו באחוות לוחמים בשדה הקרב. זה היה רגע של חיבור עמוק, שבו רואים את הכוח האמיתי של התכנית – לוחמים ובעלי צרכים מיוחדים תומכים אחד בשני, גם ברגעים הקשים ביותר.

היה אפשר לראות איך חלק מהנוכחים מגיבים בפחד, בעוד אחרים מנסים להרגיע, חלק אפילו התחילו לשיר כדי לשבור את המתח. ומהר מאוד, לאחר שהאזעקות הסתיימו, כולם קמו, הלהקה התחילה לנגן, ופתאום כולם שרים בקולי קולות יחד. השירה הזו הביאה תחושת רוגע אדירה. מפקדים, תורמים, אזרחים, אנשי העמותה, דתיים, חילוניים, בעלי צרכים מיוחדים ואנשים נורמטיביים – כולם מצאו את עצמם שוכבים על הרצפה, מגינים אחד על השני. זו הייתה תמונה בלתי נתפסת, חזקה ומפעימה, שבה כולם היו שווים ברגע הזה, ללא הבדלי מעמדות או רקע.

התוכנית גיבור לגיבור היא מיזם של עמותת יד לילד המיוחד, המפעילה את תכנית גדולים במדים, בשיתוף פעולה עם JNF ארה"ב. מטרת התוכנית היא ליצור שיקום קבוצתי שמשלב שתי אוכלוסיות שמצד אחד שונות, אך מצד שני חולקות חוויות של מאבק, כוח והתמודדות. במסגרת התוכנית, לוחמים שנפצעו וגיבורים עם צרכים מיוחדים תומכים זה בזה, ובכך הם גם מטפלים וגם מטופלים, גם חונכים וגם חניכים.

אביבית מלכה בן גאון, מייסדת מרכז גאלופ לשיקום מטראומה בסיוע סוסים, היא ההוגה והמנהלת של התוכנית, שהחלה לפעול השנה בעקבות מלחמת חרבות ברזל. הם לא רק מתחזקים יחד, מספרת אביבית, הם בונים זה את זה, ולומדים להתמודד עם הכאב שלהם יחד. כל אחד מהם מביא משהו ייחודי לתהליך השיקום, והתוצאה היא חיבור עוצמתי שמעבר לריפוי הפיזי.

מתן פלח, בן 21 מהוד השרון, שירת כחייל בחטיבת הנחל ונפצע במהלך לחימה בעזה. הוא היה חלק מהגדוד הראשון שנכנס רגלית לרצועה ונלחם במשך כמעט חודשיים. במהלך אחת הפעולות, בזמן שהגן עם שלושה לוחמים אחרים על מבנה שבו נשמרו 35 שבויים, זיהה מחבל רץ לעבר כוחותיהם. מתן, מבלי להסס, יצא להגן על חבריו והשתתף בקרב שבו נפצע קשה באגן. לאחר פינוי מוסק ואשפוז ממושך בבית החולים שיבא, הוא החל בשיקום ארוך ומאתגר.

אני ותומר, הצמד שלי, מנענו מהמחבל מלהפתיע את הפלוגה ולגרום לנזק גדול יותר, הוא מספר. הייתי מאושפז בשיבא חודשיים וחצי, וכיום עדיין בשיקום יום. למדתי ללכת ולשבת מחדש, וההשתתפות בתכנית גיבור לגיבור הייתה עבורי נקודת אור בזמנים קשים. אפילו הצלחתי לרכב על סוסים – הישג עצום עבורי.

התכנית גיבור לגיבור היא הרבה מעבר לשיקום פיזי, אמר אשל בהתרגשות. היא מהווה גשר בין שני עולמות – הלוחמים הפצועים וגיבורי גדולים במדים. המפגש הזה, שבו כולם נמצאים יחד על בסיס שווה, מראה את הכוח האמיתי של התכנית. הם לא רק לומדים זה מזה, הם גם מגלים שכל אחד מהם יכול לתרום לאחר במשהו שלא היה לו קודם.

אשל הוסיף: כשהתחלנו את התכנית, לא תיארנו לעצמנו עד כמה תהיה לה השפעה עמוקה על המשתתפים. כשאתה רואה חייל שנפצע בקרב מרים את הראש בגאווה ומצליח לרכב על סוס, לצד צעיר עם צרכים מיוחדים שעוזר לו ומחזק אותו – אתה מבין שהתכנית הזו נוגעת בנפש של כל אחד מהם.

הטקס הסתיים בתחושה של גאווה עצומה על ההתקדמות של כל אחד מהמשתתפים, ובעיקר על החיבור המיוחד שנוצר בין החיילים הפצועים לצעירים עם הצרכים המיוחדים. התוכנית, שהחלה רק השנה, כבר הצליחה להוכיח את חשיבותה כמיזם משמעותי שמייצר חיבור עמוק בין גיבורים אמיתיים, שכולם עוברים תהליך של התחדשות והתמודדות.