נדידת הסתיו בעיצומה ומיליוני עופות חולפים מעל שמי ארצנו. עם הציפורים נמנים עופות גדולים כמו חסידות, שקנאים ואנפות, עופות דורסים וציפורי שיר.

הציפורים הנודדות עוברות כעת מאתרי הקינון שלהן באירופה ובמערב אסיה אל אתרי החריפה (מלשון חורף) באפריקה. בדרך הן חולפות כמדי שנה מעל ישראל, המהווה גשר יבשתי בין היבשות.

הנדידה היא פרק מאתגר מאוד עבור הציפורים ובדרך אורבות להן לא מעט סכנות, ואל המרפאה הקדמית של מרכז האקלום לחיות בר באגמון החולה, שהקימה קרן קיימת לישראל בשיתוף המכללה האקדמית והאוניברסיטה בהקמה תל־חי, ממשיכים להגיע בעלי כנף שנפצעו במסעות הנדידה הארוכים גם תחת האזעקות.

אתמול הגיעו למרפאה שלוש דיות שחורות לאחר שנפצעו מגדר. הדיות סבלו משפשופים קלים באזור המקור, וכחלק מהטיפול הפצעים חוטאו ונוקו. לאחר הטיפול, הדיות, שנראו במצב חיוני, שוחררו בחזרה לטבע, באגמון החולה, שבו יש שפע של מזון זמין ומגוון רב של עצים לנוח עליהם.

עוד הגיעו למרכז האקלום שתי איות צרעים, לאחר שנדרסו על ידי רכבים חולפים בשני מקרים שונים, ונמצאו על ידי אזרחים טובים שאספו אותם. האיה הצעירה סבלה משברים בשתי הכנפיים והבוגרת מפגיעת ראש. הצוות התחיל בטיפול תומך ובתרופות להורדת הנפיחות סביב המוח, ולאט־לאט נראה כי יש שיפור במצבה.

הדיות השחורות הן אחד הדורסים הנפוצים ביותר בישראל. הן מקננות ברחבי אירופה ואסיה ונודדות במהלך הסתיו לאפריקה - ובדרכן עוברות בארצנו. איות צרעים הן דורס מיוחד במינו, ההתמחות שלהן היא אכילה של רימות מתוך קיני דבורים וצרעות. בנוסף הן חובבות גם פירות – דבר לא מאוד אופייני לרוב דורסי היום.

עינבר שלומית רובין, מנהלת השטח באגמון החולה - קק"ל, מספרת: "האגמון הוא אחד מבתי הגידול החשובים בישראל ולאורך ציר נדידת הציפורים. הוא מהווה תחנת עצירה קריטית לציפורים הנודדות, הן מבחינת עושר המזון שהוא מציע למגוון מינים והן מבחינת מקלט בטוח לציפורים במהלך מסען הארוך.

"השנה האחרונה מאתגרת גם אותנו וגם את בעלי החיים והכנף. קולות המלחמה והשריפות יוצרים מצבי לחץ ואף פגיעות בטבע ובציפורים. אנחנו כאן כדי להמשיך לדאוג לפנינת הטבע הזאת ולכל בעלי החיים והכנף, שנעבור את התקופה הזו במהרה ובשלום".

מצאתם חיית בר פצועה?

חייגו 3639* למוקד חיות הבר