אירועי המלחמה פוגעים קשות בתושבי הצפון, שנמצאים הרחק מבתיהם חודשים ארוכים. נפגעים נוספים, שנמצאים פחות באור הזרקורים, הם בעלי החיים.

בימים האחרונים הועברו מהצפון במבצע הצלה מיוחד, בתוך טרריומים ועם הבוץ המקומי, היישר מאגם החולה, 40 עגולשונים – זן נדיר של צפרדע, אנדמי לחולה, שמשקלם נע בין 0.8 ל-30 גרם ואשר נחשבו כבר בשנות ה-50' כמין נכחד ולאחרונה נמצא מחדש. 

עגולשונים (צילום: אריאל קדם, גן החיות התנ''כי)
עגולשונים (צילום: אריאל קדם, גן החיות התנ''כי)


בעקבות המלחמה ביקשו אנשי החולה מגן החיות התנכ"י לקלוט אצלם את העגולשונים, כדי שימשיכו להתרבות ולא יפגעו. גן החיות התנכ"י, בשיתוף רשות הטבע והגנים, פינו אותם לעורף הירושלמי, לאחר שבמשך למעלה משנה הם מובילים ביחד פרויקט, שמטרתו ללמוד יותר על העגולשונים, על התנהגות הרבייה ומהירות הגדילה, בתנאי שבי מבוקרים ואפילו הצליחו להגיע להטלות ראשונות. 

בינתיים, על רקע המלחמה והפסקת טיסות של רבות מחברות התעופה הזרות, מתעכבת כבר כשישה שבועות הגעתם מגן חיות בצ'כיה של שני נמרים פרסיים, תאומים לא זהים, לגן החיות התנכ"י. בגן החיות התנ"כי ציינו כי העיכובים נמשכים כבר מתחילת חודש ספטמבר, בעקבות ביטולי הטיסות לארץ של חברת לופטהאנזה. גם כאן מדובר בזן נכחד. הנמר הפרסי האחרון שנצפה בארץ היה ב-1965, ובעולם נשארו ממנו מאות בודדות.

בתוך כך, לגן החיות התנכ"י הועבר לאחרונה מהספארי ברמת גן, טופאק הקרנף. טופאק – שמשמעות שמו בסוואהילית היא "לוחם", הוא קרנף רחב שפה בן 8, שמשקלו שני טון. הוא עבר ל"רווקיה" של גן החיות התנכ"י, בה שוהים הקרנפים שאינם מיועדים לרביה. זאת, כדי למנוע ממנו להזדווג עם הקרנפיות שבעדר הספארי, שהן "קרובות משפחה" שלו, לצורך שמירה על שונות גנטית.

טופאק הקרנף (צילום: אריאל קדם, גן החיות התנ''כי)
טופאק הקרנף (צילום: אריאל קדם, גן החיות התנ''כי)


המעבר התבצע במסגרת תוכנית הרבייה של ארגון גני החיות האירופאי (EAZA) לשימור המין הנמצא בסכנת הכחדה, בה חברים שני גני החיות.
לקראת הנסיעה לגן החיות התנכ"י עבר טופאק תהליך אימון של כניסה בנחת אל ארגז ההעברה ושהיה רגועה בו במשך הנסיעה בעזרת חיזוקים חיוביים, אוכל או נשנוש טעים, כדי שלא יהיה צורך בהרדמה שכרוכה בסיכון בפרט עבור בעלי חיים גדולים.

המעבר של טופאק לגן החיות התנ"כי מהווה סגירת מעגל, שכן אימו, טנדה, גדלה בגן החיות התנ"כי עד שעברה לפני שני עשורים לספארי, כחלק מתוכנית הריבוי לשימור המין.