במחווה מיוחדת המדגישה את הקשר החם בין ההנהגה האוקראינית לקהילה היהודית, שלח נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי את אחד מיועציו הבכירים להעניק מתנה אישית לרב יונתן מרקוביץ', רבה הראשי של קייב, לרגל יום הולדתו שחל במהלך חול המועד סוכות.

המתנה - ספרו של הנשיא "מסר מאוקראינה" עם הקדשה אישית, נועדה לבטא הערכה עמוקה לפועלו של הרב ותרומת הקהילה היהודית לחוסנה של אוקראינה בתקופת המלחמה. בהמשך, התקשר הנשיא זלנסקי לרב מרקוביץ׳, ואיחל לו באופן אישי מזל טוב ושנת הצלחה.

ההקדשה האישית של זלנסקי מתוך הספר (צילום: הסוכנות היהודית)
ההקדשה האישית של זלנסקי מתוך הספר (צילום: הסוכנות היהודית)

למרות המצב הביטחוני המורכב והאזעקות התכופות, הקהילה היהודית בקייב- JCC בית מנחם, בראשות הרב מרקוביץ' קיימה פעילות ענפה לאורך כל ימי החג. מאות מיהודי קייב השתתפו בתפילות ובסעודות החג בסוכה. בכל יום התקיימה סעודה חגיגית ו"מבצע לולב" מיוחד שאפשר ליהודי העיר לקיים את מצוות ארבעת המינים.

גם השנה, הפעילה הקהילה את המיזם היצירתי, במסגרתו פעילי הקהילה היהודית הפעילו שירות "אובר סוכה" - סוכה ניידת המחוברת לאופניים, שהסתובבה ברחבי העיר כדי לאפשר ליהודים שלא יכלו להגיע לבית הכנסת לקיים את מצוות הישיבה בסוכה ונטילת ארבעת המינים.

בשל הנחיות הביטחון האוסרות תנועה בשעות הלילה המאוחרות, אירועי שמחת בית השואבה הוקדמו, דבר שאפשר למשתתפים לחגוג, לברך על הלולב ולקיים את המצוות בבטחה.

"למרות האתגרים המורכבים והמציאות הביטחונית, ראינו השנה התעוררות מיוחדת בקרב יהודי קייב לקיים את מצוות החג," אמר הרב מרקוביץ'. "הנוכחות המרשימה והשמחה האמיתית באירועי החג מוכיחות שהקהילה היהודית בקייב חזקה וממשיכה לשגשג גם בתקופות מאתגרות. המחווה המיוחדת של נשיא אוקראינה מחממת את הלב ומעידה על הקשר החזק בין הקהילה היהודית למדינה."