בשבעה באוקטובר אשתקד קיבלו מאיר ביטון, מנכ"ל מכללת תל חי הנדסאים, ואשתו - הוראה בהולה וברורה להתפנות מביתם במושב הפסטורלי בית הלל שליד קריית שמונה.

עד מהרה הפך האזור כולו לאזור לחימה מפונה מאדם, אולם ביטון סירב להתפנות. הוא החליט שהוא נשאר "לשמור על המבצר", על המכללה.
הוא מסביר כי בשלב הראשון רצה להבטיח שהסטודנטים שניגשים למבחנים הממשלתיים בדצמבר יגיעו אליהם מוכנים, וכך אכן היה. אף שהמכללה פונתה בתחילת אוקטובר לפני שנה, מאיר נשאר במקום, ועד היום הוא מנהל את המכללה מקרוב תחת אש בלתי פוסקת.

ילדיו ונכדיו, שחלקם התפנו למקומות בטוחים יותר וחלקם גרים בדרום, לא יכולים להגיע לבקר, והחיים ביישוב הם של מלחמה בלתי פוסקת, אבל מאיר שלם עם ההחלטה: "פתיחת השנה האקדמית, ובעיקר ההתארגנות אליה, לא דומה לשום דבר שהכרנו.

"המכללה ננטשה לגמרי, ובחלקים מסוימים של השנה אף שימשה כבסיס צבאי עבור הלוחמים באזור. מנהלי המחלקות והתחומים השונים התפזרו לכל עבר, וכעת עליהם להיערך לשנת הלימודים כאשר מחלקת הגבייה נמצאת באילת, מחלקת השיווק בהרצליה, הרישום נמצא בבאר שבע, וכך הלאה", הוא מספר.

מנכ''ל מאיר ביטון (צילום: עופר פריימן)
מנכ''ל מאיר ביטון (צילום: עופר פריימן)

במטרה להצליח לפתוח את השנה שכר ביטון כמה מקומות ללימודים ברחבי הארץ – במכללת אוהלו, ביה"ח פוריה, מכללת אורט הרמלין בנתניה, מכללת אורט בראודה בכרמיאל, מלון רימונים בטבריה עוד. מעבר לכך, הוא הצליח לייצר הטבה של לא פחות משנת לימודים חינם לכל מי שיירשם ללימודים בשנה הקרובה וכן הטבה של לפטופ במתנה, לחיילים, מילואמניקים ואנשי כוחות הביטחון.

"העתיד של הסטודנטים והסטודנטיות שלנו נמצא מבחינתי בראש סדר העדיפויות", אומר ביטון. "עם פרוץ המלחמה, כאשר הורו לנו להתפנות מיידית, כל מה שעמד לנגד עיניי היה שגם בתקופה כזו רגישה המכללה תמשיך להתנהל כמו בשגרה. זאת כדי להעביר תחושה של יציבות ושליטה, הן בסיום החובות האקדמיים של הסטודנטים והן בהיערכות לפתיחת שנת לימודים חדשה, וכך היה. הצלחנו להכין את הסטודנטים לבחינות ההסמכה ולדאוג לכך שיסיימו את הבחינות ואת פרויקט הגמר".

רפאל חן, סטודנט שנה א' במגמת הנדסת חשמל במכללת תל חי ותושב קריית שמונה, מספר על החוויה ללמוד בצפון בשנה האחרונה: "גם בשנה כל כך מורכבת הצלחנו בזכות צוות המכללה לסיים את שנת הלימודים בצורה מלאה ואיכותית. אני עובד בביטחון העיר בקריית שמונה והצלחתי להמשיך ללמוד בין אזעקות לקפיצות לנקודות אירוע. זאת בזכות המעטפת החמה שקיבלנו מצוות המכללה ובזכות מגוון האופציות אם למידה מרחוק ואם הגעה לאזור לימודים בטוח בצפון".

המנכ"ל מאיר ביטון מדגיש: "אני חייב לציין שכל הסגל המנהלי והאקדמי נרתמו בצורה יוצאת דופן למשימה והמשיכו לתפקד בתנאים לא רגילים, והכל כדי להמשיך לשרת את ציבור הסטודנטים. דאגנו לשמר את הרצף הלימודי ואפשרנו לכל סטודנט לסיים בהצלחה את שנת הלימודים".

רפאל אף מוסיף: "אין לי כל ספק שאמשיך ללמוד בשנה הקרובה בתל חי הנדסאים, וכך גם חבריי ללימודים. שמירה על שגרת לימודים גם בעת מלחמה היא בעיניי חלק מהחיזוק של הצפון".