76 אזרחים ותיקים נהרגו בתאונות דרכים במקומות שונים בארץ בשנת 2023, הרוג אחד יותר מאשר בשנת 2022. כך מתריעים בעמותת "אור ירוק", שפרסמה נתונים המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרגל חודש האזרח הוותיק.
מסיכום הנתונים עולה כי 1,918 אזרחים ותיקים נפגעו אשתקד בתאונות דרכים בשנת 2023, מתוכם 510 נפצעו קשה (הנתון הגבוה ביותר בעשור האחרון).
בכל שנה נהרגים בממוצע 79 אזרחים ותיקים בתאונות דרכים וכ-2,241 נפגעים.
עוד עולה מהנתונים, כי רוב הנפגעים וההרוגים היו בתחום העירוני.
52 אזרחים ותיקים נהרגו בתאונות דרכים בתאונות דרכים בתחום העירוני בשנת 2023, חמישה יותר מאשר ב-2022.
ב"אור ירוק" ציינו כי שנת 2023 היא השנה השלישית ברציפות שבה נרשמת עליה באזרחים הוותיקים ההרוגים בתאונות דרכים בערים.
1,321 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בערים בשנת 2023, מתוכם 386 קשה (הנתון הגבוה בעשור האחרון).
מהפילוח לפי הערים הגדולות, עולה כי ירושלים מדורגת במקום הראשון: 140 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 בעיר הבירה, שלושה נהרגו ו-54 נפצעו קשה. 1,472 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2023-2014) בעיר, 28 נהרגו ו-447 נפצעו קשה.
130 אזרחים ותיקים (65 ומעלה) נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 בתל אביב-יפו, חמישה נהרגו ו-44 נפצעו קשה. 2,130 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, 52 נהרגו ו-505 נפצעו קשה.
במקום השלישי מדורגת חיפה. בתחומיה 102 אזרחים ותיקים נפגעו אשתקד בתאונות דרכים, חמישה נהרגו ו-29 נפצעו קשה. 1,114 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, 31 נהרגו ו-231 נפצעו קשה.
80 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 בפתח תקווה, אחד נהרג ו-19 נפצעו קשה. 794 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, 16 נהרגו ו-120 נפצעו קשה.
73 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 בנתניה, שלושה נהרגו ו-13 נפצעו קשה. 705 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, 28 נהרגו ו-121 נפצעו קשה.
62 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 בבאר שבע, שלושה נהרגו ו-24 נפצעו קשה. 529 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, 22 נהרגו ו-124 נפצעו קשה.
57 אזרחים ותיקים (65 ומעלה) נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 באשדוד, שניים נהרגו ו-19 נפצעו קשה. 569 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, 27 נהרגו ו-103 נפצעו קשה.
37 אזרחים ותיקים (65 ומעלה) נפגעו בתאונות דרכים אשתקד בבת ים, חמישה נהרגו ועשרה נפצעו קשה. 638 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, 16 נהרגו ו-131 נפצעו קשה.
אזרחים ותיקים נפגעו אשתקד בתאונות דרכים ברמת גן, מהם אחד נהרג ו-17 נפצעו קשה. 594 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים ברמת גן בעשור האחרון, מהם 15 נהרגו ו-142 נפצעו באורח קשה.
את העשירייה הראשונה סוגרת אשקלון, בתחומיה 36 אזרחים ותיקים נפגעו אשתקד בתאונות דרכים אשתקד, שניים נהרגו ו-11 נפצעו קשה. 405 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, 20 נהרגו ו-83 נפצעו קשה.
ב"אור ירוק" התריעו, כי אזרחים ותיקים הם אוכלוסייה פגיעה במיוחד: פגיעת רכב, ולו הקלה ביותר באדם מבוגר עלולה להיות קטלנית עבורו, להבדיל מפגיעה דומה באיש צעיר, שביכולתו להתאושש ולהחלים.
ככל שגילם מתקדם יותר, כך נסוגות המיומנויות הפיזיות והקוגניטיביות שלהם. צפיפות העצם יורדת והיא נשברת ביתר קלות, הראייה והשמיעה נפגעות ומקשות עליהם להיזהר מפני סכנות, זמני התגובה שלהם מתארכים, כוח השרירים שלהם נחלש וחלוקת הקשב נעשית קשה.
ב"אור ירוק" ממליצים על שורת פעולות בדרכים להגברת בטיחותם של האזרחים הוותיקים:
ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים שיש בהם ריכוז של אזרחים ותיקים רבים באמצעות התקנת פסי האטה שמפחיתים את תאונות הדרכים ב-40% במקומות שבהם הם מוצבים.
הארכת משך האור הירוק ברמזור: באותם אזורים, בהם יש מספר רב של אזרחים ותיקים, יש להאריך את משך מופע האור הירוק ברמזור, כדי לאפשר להם לחצות את הכביש בביטחה.
טיפול במפגעי בטיחות: ריכוז הטיפול במפגעים כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חציה, שיפור הנראות על ידי סימון מובלט של מעברי החציה והארת מעבר החציה.
"בשנים האחרונות נרשמת עליה מתמדת במותם של אזרחים ותיקים וזה מחייב את ראשי הערים ואת משרד התחבורה, למפות את האזורים האדומים עבור מבוגרים ולשפר את התשתית, כך שתגן עליהן ותמנע את הפגיעה בהם", אמר מנכ"ל "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב, בעקבות הנתונים.
"באזורים שיש בהם ריכוז גבוה של אזרחים ותיקים חייבים לבצע שיפור תשתית מצילי חיים. פסי האטה והגבהת מעברי חציה יובילו למיתון מהירות נסיעת כלי הרכב ויאפשרו חציה בטוחה יותר של הכביש ליד בתי אבות, מרכזי יום לקשיש וקופות חולים. ראשי הערים נדרשים ליותר תשומת לב בכל הקשור לבטיחות של ההורים והסבים והסבתות שלנו. אנחנו חייבים לשמור עליהם ולהתאים את התשתית למאפייני הגיל שלהם", הוסיף.