חודש לאחר המרכז, שוב התרגשו רבים לראות את סמל החטופים בשמים: תושבי הצפון צילמו שובל הנראה כסמל החטופים. במשך שעות תהו רבים מי הטייס האמיץ שיצר את השובל הנ"ל, אולם אין מדובר בפעולה מכוונת אלא פעילות שגרתית של מטוסי חיל האוויר.

השובלים הלבנים הנראים מאחורי מטוסים בשמים מכונים "פסי התעבות" והם נוצרים כתוצאה מתהליכים פיזיקליים שמתרחשים הן במנועי המטוס והן באטמוספרה.

כאשר מטוס טס בגובה רב, מנועי הסילון שלו פולטים תוצרי בעירה הכוללים פחמן דו-חמצני ואדי מים. בגבהים אלו, הטמפרטורה נמוכה במיוחד, לעיתים סביב מינוס 50 מעלות צלזיוס. האוויר הקר גורם לאדי המים הנפלטים מהמנועים להתעבות במהירות ולהפוך לטיפות מים זעירות, אשר קופאות מיד והופכות לגבישי קרח. גבישים אלו יוצרים את השובל הלבן הנראה מאחורי המטוס.

בנוסף, שינויים בלחץ האוויר סביב כנפי המטוס יכולים לגרום להתעבות אדי מים קיימים באטמוספירה, במיוחד באזורים בהם הלחץ יורד במהירות. התנאים להיווצרות פסי התעבות תלויים בלחץ האוויר, הטמפרטורה והלחות היחסית בגובה הטיסה. הבנה של תנאים אלו חשובה במיוחד לטייסים, במיוחד בטיסות צבאיות, שכן פסי התעבות יכולים לחשוף את מיקום המטוס.

חשוב לציין כי פסי התעבות הם תופעה טבעית ואינם מהווים סכנה לבריאות הציבור. הם אינם מכילים חומרים כימיים מזיקים, אלא מורכבים בעיקר מאדי מים שהתעבו והפכו לגבישי קר. משך הזמן שבו פסי התעבות נשארים בשמיים תלוי בתנאי מזג האוויר, כולל לחות וטמפרטורה. במקרים מסוימים, פסי התעבות יכולים להישאר זמן רב ולהתפשט, כפי שקרה הבוקר, בעוד שבמקרים אחרים הם נעלמים תוך זמן קצר. 

כך או כך, בין אם הסמל בוצע בכוונה או לא, התודעה שיצר וההתרגשות חשובים, ומחזקים את התקווה בלב כולנו – לחזרת החטופים, עכשיו.

הסרטון והתמונה בכתבה פורסמו לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]