חודשיים אחרי טבח 7 באוקטובר, שרון אשל, אמה של סמלת רוני אשל ז"ל, שנפלה במוצב נחל עוז, פרסמה פוסט מטלטל בקבוצת "ברנז'ה מנהלי השירות" בפייסבוק, ובו חשפה את הכאב והקשיים של משפחות שכולות המתמודדות עם מכתבים בירוקרטיים קרים ותהליכים מנהלתיים מכבידים, בשעה שאין להן אנרגיות וכוחות נפשיים לכך.
בפוסט כתבה: "בבקשה אל תשלחו מכתבים, בשבילכם זה רק מכתב, בשבילנו זו התרסקות כואבת". הפוסט עורר הדים בקרב אלפי מנהלים בכירים שהתאחדו ונרתמו להקים את "מטה שירות חרבות ברזל".
המטה הוקם ומנוהל על ידי חולי רז, בעלת חברת ייעוץ לניהול ושירות, ובשיתוף החברות שטראוס מים, שהתנדבה לתרום את המערך התפעולי, Cemax וקונסיסט, עמותת מחווה וארגון יד לבנים.
שנה מאז שהוקם המטה, הוא כבר הספיק לסייע לכ־700 משפחות שכולות מול בנקים וחברות אשראי, חברות ביטוח וסלולר, עיריות ומשרדי ממשלה, קופות חולים ואוניברסיטאות.
פעילים בו כיום 380 מתנדבים, רובם מנהלים במחלקות שירות הלקוחות של מרבית החברות בישראל, ומעל ל־250 נציגי ארגונים מכלל המגזרים, שעברו הכשרה ייעודית בהתנדבות בעמותת מחווה.
הם מוודאים שהמשפחות מקבלות שירות מהיר ויעיל, ובעיקר שירות אישי ורגיש המותאם לצרכיהן. כך הבעיות נפתרות במהירות רבה, עם מינימום טרחה למשפחה, מהלך שמקל משמעותית על המשפחות ברגעים הקשים ביותר.
בקרב בני המשפחות שהסתייעו במטה נמצאת גלית, אלמנתו של רס"ר (במיל') אלקנה ויזל ז"ל: "ברגע שבו קיבלתי שיחת טלפון מהבנקאי במהלך השבעה, כשאני בוכה וללא גישה לחשבונות הבנק או סיסמאותיהם, לא ידעתי מאיפה להתחיל".
ג'ודי, אמו של סרן (במיל') רון אפרימי ז"ל, מספרת כי העירייה דרשה חוב של 6.25 שקלים כמה ימים לאחר השבעה. שי, אביו של סמ"ר עידו טסטה ז"ל, מוסיף: "מצאתי את עצמי מסביר לבנקים ולמוסדות שוב ושוב מי אני ומה קרה, וכל שיחה הייתה קשה מנשוא. בזכות המטה, כבר למחרת חזרו אליי מכל הארגונים ונחסכו ממני כל הבירוקרטיה, אי־הנעימויות ובזבוז האנרגיה".
רז מספרת: "עבורי המטה הוא לא פחות ממפעל חיים, ואני מרגישה שזו העשייה הכי משמעותית של קהילת מנהלי השירות, היכולת להקל, ולו במקצת, על המשפחות השכולות בסבך הבירוקרטיה, כי מאחורי כל 'הותר לפרסום' יש אנשים שמתמודדים עם כאב בלתי נתפס. לחשוב שבתוך שנה הצלחנו להקים מערך מתנדבים בסדר גודל כזה, זו זכות ענקית".
השבוע התקיים כנס מתנדבים לציון שנה לפעילות המטה וליאת מנשה, מנהלת אגף השירות בשטראוס מים, משתפת: "המיזם הוא שליחות, ויש לנו את הזכות לקחת בו חלק משמעותי. כשחולי פנתה אלינו היה לנו ברור שנוביל את הפעילות. הדרך עוד ארוכה, ואנחנו נחושים להגיע לעוד משפחות שכולות ולהעניק להן ליווי צמוד ורגיש בכל שלב".
לפרטים ולפנייה לבקשת סיוע, משפחות השכול של המלחמה הנוכחית מוזמנות לפנות לכתובת: www.0710service.com