בעקבות חידוש הלחימה בעזה וההסלמה הביטחונית, הודיעה ביום שלישי רכבת ישראל על סגירת תחנת הרכבת בשדרות עד להודעה חדשה. בנוסף, הופסקה כל פעילות הרכבות בין אשקלון לשדרות – מהלך שהחזיר את תושבי העוטף למציאות מוכרת של ניתוק תחבורתי דווקא בשעה שבה הם זקוקים לה יותר מתמיד.

ההחלטה על ההשבתה מגיעה זמן קצר לאחר שתחנת הרכבת בשדרות שבה לפעול לראשונה מאז ה-7 באוקטובר. רק לפני חודש חזרו הרכבות לשדרות, לאחר הפסקה בת שנה וארבעה חודשים בשל המלחמה והמצב הביטחוני המתוח בדרום. תושבים רבים קיוו כי חידוש השירות מבשר על שגרה יציבה יותר – אך כעת, כשהרכבת שוב שותקה, חזרו תחושת התסכול וההפקרה.

תנועת “עתיד לעוטף”, המובילה את המאבק לשיפור השירותים והביטחון באזור, לא הסתירה את זעמה: “למרות השקעה של עשרות מיליוני שקלים במיגון המסילה, קו הרכבת של הנגב המערבי שוב הושבת. רק לפני חודשיים חזרו הרכבות לשדרות, וכעת הן שוב לא פועלות בעקבות המצב הביטחוני. אנחנו, תושבות ותושבי העוטף, מוצאים את עצמנו פעם נוספת מנותקים. אנו דורשים תשובות שקופות וברורות: כיצד ייתכן שהמדינה משקיעה הון במיגון – והרכבת עדיין לא מסוגלת לפעול?”

אהד כהן, מנכ”ל התנועה, תקף את הגישה הממלכתית: “תושבי העוטף אינם מתג שניתן לכבות ולהדליק. יום אחד יש רכבת, ביום אחר אין. המצב הזה בלתי נסבל, ואנחנו דורשים תשובות ברורות ושקופות. אם המיגון היה אמור לאפשר את פעילות הרכבת – מדוע היא לא נוסעת? אנו מעריכים את רכבת ישראל על הפעלת מערך שאטלים, אך מדובר בפתרון זמני בלבד ודורשים מפיקוד דרום שהרכבת תשוב למסילה עוד היום. העוטף זקוק לתחבורה ציבורית יציבה, אמינה ומתפקדת, במיוחד בתקופות חירום”.

כבר בפברואר האחרון, עם פתיחת הקו המחודש, הביעו תושבים ופעילים בעוטף עזה ספקות כבדים באשר ליעילות המיגון. חברי פורום “עוטף ישראל” הגיעו לתחנת שדרות והדביקו שלטים על קרונות הרכבת: “מיגון לא שווה ביטחון”. מהפורום נמסר אז: “מיגון הרכבת הוא לא הפתרון, הוא אשליה ועיוורון. לצד השמחה בחזרה לשגרה, איננו מסתפקים בכך ודורשים להביא ביטחון אמיתי לעוטף. לא עוד חומות! דורשים מציאות ביטחונית מנצחת”.

שפרה צור אריה, פעילה בולטת בפורום, התריעה כבר אז כי השקעה במיגון – ללא שינוי תפיסתי – לא תספק ביטחון של ממש: “שישה עשר חודשים מתחילת המלחמה ממגנים את הרכבת, ומשאירים אותנו עם אותן תפיסות של התמגנות. זה לא פתרון. אני קוראת לרמטכ”ל החדש, שהתמנה אתמול, לפעול להכרעה ביחד עם הדרגים המדיניים והצבאיים במטרה להסיר את האיום, תוך החזרת כל החטופים לביתם”.

בינתיים, רכבת ישראל מפעילה שירותי הסעות חלופיים (שאטלים) עבור הנוסעים, אך בעוטף רואים בכך פלסטר זמני בלבד על פצע מתמשך של ניתוק ותחושת הפקרה. תושבי הדרום מבקשים לא עוד פתרונות זמניים אלא מדיניות ביטחונית ותחבורתית יציבה – שתעניק להם את האפשרות לקיים שגרה גם בצל האיומים.