כ־750 כיתות א' וב' ייפתחו בשנת הלימודים הקרובה, כך נמסר ממשרד החינוך ל"מעריב-השבוע". זאת במסגרת הרחבה של רפורמת "הכיתה הקטנה", שעליה הכריז שר החינוך נפתלי בנט בתחילת שנת הלימודים הקודמת (תשע"ו).



בשכבות אלו ילמדו כ-28 תלמידים בממוצע בכיתה. זאת בעקבות הקטנת התקן מ־40 תלמידים בכיתה ל־34 תלמידים תוך ארבע שנים בכלל שכבות הגיל בבתי הספר היסודיים. עלות יישום התוכנית בשנת הלימודים תשע"ז היא 250 מיליון שקל.



רפורמת "הכיתה הקטנה" כוללת גם את הרחבת התוכנית "מורה שני בכיתה" ל-2,000 כיתות לימוד בגני הילדים ובבתי הספר. התוכנית כוללת מורה ותיק (מורה מנוסה ומוביל) וסטודנט המשתלב בהדרגה בפעילויות ההוראה והלמידה, כחלק הכשרתו. מדי שבוע ולמשך שלושה ימים בשבוע יגיעו הסטודנטים וילמדו בכיתות הלימוד בגני הילדים ובבתי הספר. הם ירכשו מניסיונם של המורים הוותיקים ויעשירו את הלמידה בחשיבה אקדמית, משמעותית, רעננה ועדכנית. שיתוף הפעולה בין המורה הוותיק והסטודנט יקדם למידה חווייתית, אישית ומאתגרת בכיתה. שיתוף הפעולה בין בית הספר והמוסד האקדמי יאפשר פיתוח מקצועי של כלל מורי בית הספר ובכך יתרום לתוכנית כולה.



במשרד מסבירים כי רפורמת "הכיתה הקטנה" משרתת כמה מטרות חינוכיות: יחס חם ואישי לכל תלמיד; צמצום פערים חברתיים ולימודיים; הקלה במעבר של הילד מהגן לכיתה א'; הגברת הקשר בין המורים לתלמידים; העמקת הלמידה המשמעותית; צמצום שחיקת המורים; והגברת שביעות הרצון של המורים, ההורים והתלמידים.




שתי סייעות בגנים שבהם יותר מ-30 ילדים


רפורמת "הכיתה הקטנה" מצטרפת לרפורמת "הסייעת השנייה", הכוללת שתי סייעות בגני ילדים לבני 3-4 שבהם לומדים יותר מ-30 ילדים. עלות תקצוב שתי הרפורמות מסתכמת בכמיליארד שקל.



ההתמקדות בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים היא חלק ממדיניות היפוך הפירמידה, שמקדם משרד החינוך לחיזוק שלבי חינוך אלו. המחקרים בתחום החינוך מראים כי לחינוך בגיל הרך חשיבות רבה בהתפתחותו של הילד בהווה ובהישגיו הלימודים בעתיד.



"כפי שהתחייבנו, תלמידי כיתות א ילמדו בכיתות קטנות, שיהיה בהן יחס אישי יותר ולמידה טובה יותר", מסר שר החינוך נפתלי בנט. "בשנה הקרובה גם כיתות א' וגם כיתות ב' יהיו קטנות, ולא יהיו יותר כיתות של 40 תלמידים. תוך ארבע שנים מהיום בכל בתי הספר היסודיים ילמדו בכיתות קטנות ולא צפופות", הבטיח השר