הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן תקיים היום (שלישי) דיון בנושא ייצוג נשים באקדמיה לרגל יום הסטודנט. לפי מסמך של מרכז המחקר והמידע בכנסת שהוכן לקראת הדיון, הפערים בין נשים וגברים בקרב הסגל במוסדות עולים ככל שדרגת חברי הסגל עולה. יש לציין כי במועצה להשכלה גבוהה קיימת תוכנית רב שנתית להוגנות מגדרית באקדמיה שאחת ממטרותיה היא לקדם נשים בסגל האקדמי ובתחומים בהם ייצוג הנשים נמוך.
בשנת הלימודים תשע"ז (2016/17) נשים היוו 59% מכלל הסטודנטים (183,900 אלף). בתואר ראשון נשים היוו 58% לעומת 42% גברים, בתואר שני היוו 62.5% לעומת 37.5% מהגברים ובתואר השלישי הפערים הצטמצמו - 53% לעומת 47%. בבחינת נשים בקרב הסגל האקדמי הבכיר במוסדות, עולה כי בתשע"ו (2015/16), 32% מחברי הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות היו נשים. בשנת תשע"ה (2014/15) 43% מחברי הסגל האקדמי הבכיר במכללות האקדמיות המתוקצבות היו נשים. שיעור הנשים בקרב חברי הסגל יורד ככל שעולה דרגת חברי הסגל – שיעור הנשים בקרב חברי הסגל בדרגה הבכירה ביותר – פרופסור מן המניין, היה 17% באוניברסיטאות ו-15% במכללות.
נשים מהוות רוב בכל סוגי המוסדות האקדמיים אך במכללות לחינוך שיעורן גדול במיוחד - 79% ולכן בחלוקה לפי תואר ראשון ותחומי לימוד נבחרים שבהם ייצוג הנשים הוא הגבוה ביותר והנמוך ביותר, הנתונים אינם מפתיעים: בחינוך והכשרה להוראה נשים מהוות 83%, במקצועות עזר רפואיים 82% ומנגד, במקצועות המדעים הפיזיקליים נשים מהוות 37%, במתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב הן מהוות 33% ובהנדסה ואדריכלות 31%.
בנוסף, במסמך הובאו שיעור הנבחנים בבחינות בגרות במקצועות מדעיים ל-2016 ולפיהם שיעור הבנים מקרב הנבחנים בבחינות בגרות במקצועות המדעיים גבוה משיעור הבנות, פרט למקצועות הכימיה והביולוגיה בהם בנות מהוות 8% ו-19% לעומת 6% ו-13% בהתאמה. לעומת זאת, בפיזיקה ומדעי המחשב הפערים גדולים ובנים מהווים 15% ו-13% לעומת 6% ו-5% בהתאמה.