רונה רמון ז"ל, שהלכה אמש לעולמה אחרי שנה של מאבק במחלת הסרטן, ביקשה לשרוף את גופתה על מנת לחסוך מילדיה הלוויה נוספת, לאחר שאביהם אילן רמון נהרג בהתרסקות מעבורת החלל "קולומביה" ואחיהם אסף רמון נהרג בהתרסקות מטוס במהלך אימון. הרב הצבאי הראשי לשעבר, ישראל וייס, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לבקשתה של רמון ולסיפור הקשה של המשפחה.



רונה ציוותה לשרוף את גופתה. אפשר לקבור כד אפר בקבר ישראל?
"חד וחלק לא ואני אומר זאת בצער רב. מה שניתן לקבור על פי המצווה הוא משהו מוחשי. מי שמצווה לשרוף את גופתו, לא קוברים אותו. חוויתי לצערי לא פעם מקרים של חיילים שנשרפו וקברנו רק את מה שמצאנו. מצוות התורה היא לקבור משהו מן הגוף".
 
היא עשתה זאת כדי לחסוך את הלוויה לילדיה.

"לא אכנס לרציונל ההחלטה, אך מרגע שהחליטה לא ניתן לקבור אותה. אפשר היה לעשות זאת בדרך אחרת אך לא אכנס לזה".

 

אתה קשור לטרגדיה הראשונה של משפחת רמון. היית הרב הראשי בצה"ל כשטיפלת בגופתו של אילן רמון ז"ל.
"נכון. שלחתי נציג שלי מהרבנות הצבאית שבקיא בזיהוי לארה"ב והוא שיתף פעולה עם מכוני זיהוי החללים שם. הבאנו את הגופה לארץ ועטפנו אותה בטלית".
 
מה עבר לך בראש כשגם אילן, גם אסף וגם רונה הלכו לעולמם בצורה כזו? אם הייתי אדם דתי, הייתי תוהה אם איפה היה הקדוש ברוך הוא.
"אפשר לשאול את השאלה הזאת גם כשפרעה ציווה להשליך תינוקות ליאור. זו שאלה שקיימת מקדם ההיסטוריה והיא מלווה את כולנו. אחרי השואה אבי הלך והתחזק באופן קיצוני, בעוד שאחרים דווקא איבדו את אמונתם. אני חושב שרונה עצמה והמפעלים שהקימה אחרי לכתם של אסף ואילן ז"ל מצביעים על כמה היא נאחזה בחיים. היא לא הייתה איוב. אלו אנשים שייזכרו לנצח. אלו אנשים שיש בהם שלמות מיוחדת".