"מילצ'ן ימסור עדות בווידאו - או שלא יעיד בכלל": פרקליטות המדינה הגישה היום (ראשון) תגובה חריפה לתגובתו של רה"מ נתניהו הנאשם בתיקי האלפים לבקשת התביעה לאפשר לעד ארנון מילצ'ן, המתגורר בחו"ל ואינו יכול להגיע לישראל לטענתו בשל מצבו הרפואי, למסור את עדותו בפני בית המשפט מרחוק.

פרקליטי נתניהו טוענים: מילצ'ן יכול להעיד בבית המשפט

תגובת התביעה דוחה את טיעוניו של פרקליטי נתניהו בעניין עדותו של העד ארנון מילצ'ן בישראל ומובהר בה כי אין בכוונת העד, המתגורר בחו"ל, להגיע להעיד בישראל אולם הוא מוכן להעיד בדרך של היוועדות חזותית. עוד מבקשת התביעה מבית המשפט לאשר את הבקשה לגביית עדותו בדרך זו, שהינה הדרך היחידה שתאפשר שמיעת עדות זו בתיקי האלפים. 

בתגובה התביעה מתייחסת לטענות הגנה שונות ומנמקת מדוע הן אינן עולות מהדין, ובין היתר סוקרת מקרים דומים בהם העידו עדים מרכזיים בדרך של היוועדות חזותית, בכלל זה עדותו של יוסי אולמרט בפרשת הולילנד.

"בחודש נובמבר 2022 נסעו ב"כ המאשימה לאנגליה ונפגשו עם מילצ'ן במטרה לשוחח עימו בנוגע לעדותו בפני בית המשפט הנכבד ולעמוד על נכונותו ועל מגבלותיו בכל הנוגע לעצם העדות. ב"כ המאשימה ביקשו אף לשכנע את מילצ'ן להגיע ולמסור את עדותו בישראל.

"מילצ'ן הבהיר לב"כ המאשימה כי אין לו אפשרות להגיע להעיד בישראל לצורך מתן העדות מנימוקים רפואיים. המאשימה שיקפה את הדברים נכוחה בבקשתה. מילצ'ן אף הפגיש את ב"כ המאשימה עם רופאו האישי. כמובן, כי כבר בחודש נובמבר המאשימה העבירה להגנה תרשומת  
המתעדת את הדברים שנאמרו בביקור זה, לרבות אותו מפגש עם הרופא.

"ויובהר, מילצ'ן לא תלה את סירובו להגיע למסור עדות בישראל במצב רפואי חולף. מדבריו עלה בבירור כי סירוב זה הינו פרמננטי ולא צפוי להשתנות לאחר טיפול רפואי כזה או אחר. יצוין, כי בסעיף 37 לבקשה, המסכמת אותה, התייחסה המאשימה במפורש לכך שמילצ'ן מסרב לבוא
להעיד בישראל.

"ביום 26.3.2023 הוגשה תגובה לבקשה מטעם ב"כ נאשם 4 ותגובה ראשונית לבקשה מטעם ב"כ הנאשם נתניהו. בתגובות ביקשו הנאשמים להמתין לשיפור צפוי במצבו הבריאותי של מילצ'ן, שאז אפשר כי הוא יוכל לבוא להעיד בישראל. כאמור, תגובות אלה לא משקפות את המצב העובדתי כפי שהוצג לב"כ המאשימה.

"לאור תגובות אלה מצאה המאשימה לנכון להבהיר את הדברים בעל פה בפני בית המשפט הנכבד – מילצ'ן הבהיר כי הוא לא יגיע לעדות בבית המשפט בישראל והדבר אינו תלוי במצב רפואי חולף. 

"אם כך, ובניגוד לטענה המובאת בתגובה, המאשימה לא שינתה את טעמיה בין הבקשה לטענותיה בעל פה, ואין בהתנהלותה כל שינוי חזית, וודאי שאין בהתנהלותה חוסר תום לב (אמירה נפסדת שמצאה מקומה בסעיף 87 לתגובה). דברים אלה מקוממים וגם מופרכים.

"לאחר הגשת התגובה של ב"כ נתניהו התקשר מילצ'ן לב"כ המאשימה, ואמר שקרא פרסומים אודות התגובה והביע תרעומת עליה. מילצ'ן מסר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי מזה שבע שנים הוא לא הגיע לישראל ואין לו כוונה לעשות כן לשם מסירת עדות בתיק. עם זאת, הבהיר מילצ'ן, כפי שעשה בעבר כי יוכל למסור את עדותו בדרך של היוועדות חזותית. מיותר לציין, כי המאשימה העבירה לב"כ הנאשמים תרשומת אודות שיחה זו עוד באותו היום.

"לאור כל האמור לעיל, המצב העובדתי הינו ברור: מילצ'ן אינו מתכוון להגיע להעיד בישראל ולכן ההכרעה שעומדת בפני בית המשפט הנכבד היא דיכוטומית – מילצ'ן יעיד בדרך של היוועדות חזותית או שלא יעיד כלל".

לסיכום נכתב: "מכל האמור לעיל, המאשימה תטען כי על טענות הנאשם בתגובתו להידחות. מילצ'ן מסרב לבוא להעיד בישראל. המאשימה עשתה פעולות של ממש לברר את העניין ואף לשכנע אותו לעשות כן, אך סירובו בהיר וחד. לצד זאת, מילצ'ן הביע נכונות להעיד בדרך של היוועדות חזותית. בנסיבות אלה, בית המשפט הנכבד מתבקש לאשר את הבקשה לגביית עדותו בדרך זו, שהינה הדרך היחידה שתאפשר שמיעת עדות זו בתיק שלפנינו.

"המאשימה סבורה כי די בחומר שהוצג לבית המשפט הנכבד, כדי שזה יקבל החלטה בנושא, אך ככל שבית המשפט יבחר לקיים דיון בבקשה, הרי המאשימה תבקש לעשות זאת בהקדם האפשרי", נכתב עוד.

בתוך כך, משפט נתניהו צפוי להתחדש מחר בבית המשפט המחוזי בירושלים, עם תחילת החקירה הראשית של השגריר והשר לשעבר גלעד ארדן, במסגרת תיק 4000. היום הודיעה הפרקליטות כי עדותו של ארנון מילצ'ן בתיק 1000 תתאפשר אך ורק מרחוק או לא תתאפשר כלל.