12 שעות אחרי שהמשטרה פרסמה נתונים על מאבקה בפשיעה הערבית, תוך שהיא מציינת שבמחצית הראשונה של 2023 נרשמו 20 סיכולים של הברחות בגבולות, תפיסת 441 אקדחים, מעצרים של 28 חשודים, פיצוח פרשיות באמצעות סוכנים, הגיעה המציאות וטפחה על כתפה, כשבהפרש של מספר שעות התחוללו במגזר הערבי שלושה חיסולים: בשפרעם, בכפר קנא וברהט, שלושתם במסגרת סכסוכים בין עבריינים ובאמצעות נשקים בלתי חוקיים, וזאת לצד שני מקרים נוספים בהם נרשמו שני פצועים קשה באירועי ירי בכפר קרא ובאיכסל

הילד במקום צורח, הירי ממשיך: גבר נורה מטווח קצר בכפר אכסאל, מצבו קשה

אי אפשר להתעלם מהעובדה שפתרון הסכסוכים במגזר הערבי או הדחף לפעול בדרך של נקם ככל הנראה בלתי ניתנים לעצירה, אלא אם כן תשתנה התפיסה וישתנו דרכי הפעולה ואיתם אופן התגובה של המשטרה וכוחות הביטחון. תפיסת נשקים היא חלק ממהותה המרכזית של משטרה, ואולם כשמספר הקורבנות במגזר הערבי מטפס עד כדי 105 בני אדם באירועים אלימים לעיני עוברי אורח, ללא מורא וללא משוא פנים, אין ספק שההתנהלות עד כה אינה מספקת.

המשטרה נמדדת בסופו של יום בנתוני הפשיעה שלה, בשביל זה יש מדדים, בשביל זה עושים סיכום שנה. כשהכל טוב, או קרוב לטוב, הנתונים מוכיחים זאת. אלא, שבשישה חודשים בלבד מאז תחילת השנה הצליחו נתוני הפשיעה בכלל ובמגזר הערבי בפרט לטפס עד סמוך לנתוני הסיכום של שנת 2022 כולה. חייבים לעשות מחשבה מחודשת ולפעול בדרך שונה. נכון, צריך יותר משאבים, כוח ונחישות, וגם צריכה להיות יותר ענישה בבית המשפט שלא אחת מקל עם חשודים ומותיר קרקע לעבריינות אלימה.

העובדה שבמגזר הערבי פועלים בתוך בועה, כאשר סכסוכים בין חמולות נפתרים באמצעות חיסולים, אמורה להדליק נורה אדומה. יתרה מכך, כשנחשפים בשבועות האחרונים לתופעה חדשה, כפי שמציין גורם בכיר במשטרה, ולפיה "ארגוני הפשיעה ומחוללי הפשיעה במגזר יעשו הכל כדי לא להתגונן אלא לתקוף.

הם מסמנים יעד, אבל לא בהכרח יכולים להגיע אל היעד. לכן כל מי שקרוב אליו נמצא בסיכון חיים. הם יכולים לקחת ללא חוקים וכללים אבא, בן, בת וקרובי משפחה כדי להעביר מסר ליעד: "אם לא תיכנע - תתחיל לספור קורבנות". כך קרה אמש בשפרעם, כשהקורבן לא בהכרח היה היעד של המחסלים אלא דווקא קרוב משפחתו שנמצא בסכסוכים עם גורמי פשיעה בכפר. כך גם קרה בכפר כנא כאשר קורבן הרצח מזוהה במובהק עם משפחת חרירי בסכסוך שמנה בשנתיים האחרונות 24 קורבנות, משני צדי המתרס.

אם לא נדע לשים את היד כבר עתה, ניכנס לתקופה איומה.