פרקליט בכיר בפרקליטות האזרחית של מחוז חיפה, עו"ד שאול כהן, עתר היום לבג"ץ נגד פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה, שם נקבע כי אסור לעובדי השירות המשפטי לקחת חלק בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית.

סערת עילת הסבירות: לפיד בפנייה דרמטית לארנון בר דוד - "להשבית את המשק"
שר בממשלה באמירה מפתיעה: "אנחנו במדרון, מאוד מוטרד"

כזכור, בקשתו של כהן כי יותר לו להשתתף בהפגנות נגד הרפורמה פורסמה לראשונה ב"מעריב אונליין". בית הדין הארצי קבע כי החלטת משרד המשפטים שלא לאשר לכהן להשתתף בהפגנות אינה חורגת ממתחם הסבירות.

צעדת מחאה בחיפה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: ליאון ברוקשטין)

בנוסף, נקבע בהוראות החוק והתקשי"ר כי על עובדי השירות המשפטי חל איסור להשתתף בהפגנה בעלת "אופי מדיני", וכי ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית נחשבות לבעלות "אופי מדיני". עוד נקבע כי השירות המשפטי של מדינת ישראל הינו "חלק ממערכת אכיפת החוק. ככזה, עליו להיות נטול פניות ואסור שיהא מזוהה עם עמדה פוליטית כזו או אחרת. השתתפותו של עובד השירות המשפטי בהפגנה בעלת אופי מדיני מהווה גילוי דעת ומעידה על השתייכות פוליטית. משמעה, הלכה למעשה, הוא כי העובד אינו נטול פניות בבואו לייצג את האינטרס הציבורי הרחב".

מכיוון שכהן המועסק כמעט שלושה עשורים בפרקליטות מזוהה עמה, נקבע כי השתתפותו בהפגנות "עלולה לפגוע, בוודאות קרובה, במראית העין הניטרלית של השירות המשפטי". בנוסף נקבע כי הדברים נכונים "גם ביחס לעצם השתתפותם של עובדי השירות המשפטי בהפגנות, אפילו באופן אנונימי".

כעת, כאמור, כהן עותר לבג"ץ נגד ההכרעה של בית הדין הארצי לעבודה, בטענה כי יש לאפשר לו להפגין נגד הרפורמה המשפטית, זאת כיוון שההפגנה אינה נחשבת לנושא מדיני או פוליטי.