שר המשפטים יריב לוין תקף היום (רביעי) את בית המשפט העליון ברקע החלטתו להוציא התראת בטלות על חוק שנועד לתמרץ עובדים זרים לצאת מהארץ. 

"אם למישהו היה ספק מדוע דרושה רפורמה עמוקה במערכת המשפט, הוא קיבל היום שוב את התשובה בפסק דין נוסף שמעודד הגירה בלתי חוקית לישראל תוך פגיעה בהרכב הדמוגרפי ובזהות היהודית של המדינה. פסק הדין נותן אור ירוק לעשרות אלפי עובדים זרים להפר את תנאי הרישיון שלהם ולהישאר בארץ באין מפריע בניגוד לחוק. פסק הדין משקף סולם ערכים פרוגרסיבי קיצוני, לפיו עובדים זרים הנשארים בארץ בניגוד להתחייבותם ובניגוד לחוק עדיפים על פני שמירת זהותה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ושמירת אופייה ככזאת", מסר השר לוין.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס גם הוא ואמר כי "בג"צ פסל הבוקר שוב חוק הנועד לתמרץ עובדים זרים לצאת מישראל. פסילת בג"צ היום היא ההוכחה המדויקת מדוע אנחנו נלחמים בכל הכוח להעביר את הרפורמה המשפטית. ויפה שעה אחת קודם". 

 חה״כ אליהו רביבו: "אם למישהו עוד היה ספק שהרפורמה הכרחית, הוא קיבל כעת התרת ספקות מוחלטת. כיו"ר הוועדה לעובדים זרים, אני עושה כל מאמץ לעודד יציאה מרצון של עובדים בלתי חוקיים. בא בג"צ ופשוט מסכל את כל המאמצים. למה לא לגמור עם זה ופשוט לתת להם אזרחות?! בלי תמרוץ, הם לא יעזבו. וכן, את בג"צ יש לרסן".


יו"ר מפלגת נעם סגן השר אבי מעוז: "עשו עצמכם מופתעים: בג"ץ כמו בג"ץ, אף פעם לא מאכזב. הדהירה אל עבר הכרזתה של מדינת ישראל כ'מדינת כל אזרחיה' - מבית מדרשו של אהרון ברק - נמשכת".

מפורום קהלת נמסר: "הסרה שיטתית, צעד אחר צעד, של הכלים שהכנסת מציבה כדי להתמודד עם הגירה בלתי חוקית. פסק-הדין - בכל הכבוד ולמרבה הצער - פוגע בשלטון החוק על גבולות ישראל, איננו מקדם את זכויות האדם בישראל, ומתערב ללא הצדקה בתחומה של הרשות המחוקקת".

כאמור, שישה משופטי הרכב בית המשפט ובראשם הנשיאה חיות תמכו בהוצאת התראת בטלות על חוק שנועד לתמרץ עובדים זרים לצאת מהארץ באמצעות פגיעה בכספי הפרשות סוציאליות ככל ולא יצאו מהארץ בתום המועד החוקי לשהייתם. השופט סולברג התנגד. 

בית המשפט קבע כי הסדר הניכוי שמכוחו עשויות להישלל כלל ההפרשות הסוציאליות שהופקדו לטובת עובד זר שעבד בישראל כחוק אך לא יצא ממנה במועד, פוגע בזכות החוקתית לקניין באופן שאינו מידתי. בית המשפט קבע כי על הכנסת והשרים הרלוונטיים לגבש הסדר חלופי בתוך שישה חודשים וככל שלא יגובש הסדר חלופי יבוטל הסדר הניכוי.