פרסום ראשון: האלוף יהודה פוקס חתם על צו הרחקה מינהלי מיהודה ושומרון נגד צעיר בן 19, זאת בשל מידע מודיעיני על מסוכנותו של הצעיר, אך משטרת ישראל מסרה את הצו רק כחודשיים וחצי לאחר שנחתם.

בצל המתיחות: גלנט נפגש עם אלוף פיקוד מרכז וראשי הרשויות ביהודה ושומרון
"זוהה כדמות חשודה": התחקיר הצבאי חשף - הלוחם שנהרג במבצע בג'נין נפגע מאש צה"ל

הצו נחתם לאחר שהאלוף עיין ב"חומר מודיעיני מהימן ואיכותי" שמצביע על המעורבות האישית של הצעיר "בקשר לפעילות בלתי חוקית ואלימה המסכנת חיים ורכוש, לרבות אלו של תושבי אזור יהודה ושומרון", ולאחר ששוכנע כי הצו המינהלי "נחוץ והכרחי בשל טעמי ביטחון החלטיים, לשם שמירה על ביטחון האזור ועל הסדר הציבורי מפני הסיכון הכבד והמשמעותי הטמון בפעילותו האסורה" של הצעיר.

תמצית המידע המודיעיני נגד הצעיר היא כי הינו "פעיל גבעות אלים וקיצוני. חשוד במעורבות בפעילות אלימה ביו''ש, וכהתחברות קרובה של פעילים אלימים המעורבים גם הם בפעילות דומה. חשוד במעורבות בפעילות אלימה מול פלסטינים ורכושם". בנוסף, נכתב כי לצעיר יש "התחברות קרובה עם פעילים המעורבים בפעילות אלימה נגד פלסטינים וכוחות הביטחון".

הצו נגד הצעיר הוצא בתחילת חודש מאי, אך משטרת ישראל מסרה את הצו לצעיר רק בסוף חודש יולי - זאת למרות המידע המודיעיני החמור נגד הצעיר, הגדרתו כמסוכן והטענה כי הצו "נחוץ והכרחי" בכדי לשמור על הביטחון והסדר הציבורי ביהודה ושומרון.

בעקבות האיחור בנתינת הצו פנה עו"ד עדי קידר, שמייצג את הצעיר מטעם ארגון חוננו, במכתב לאלוף פיקוד המרכז ובה השגה על ההרחקה. "נדהמתי להיווכח כי ההודעה נחתמה על ידך לפני כמעט שלושה חודשים בראשית חודש מאי", כתב עו"ד קידר לאלוף הפיקוד. "בנסיבות אלו סבורני כי קמה חובה של ממש לבחון את הדברים לאשורם, לאמר, האם החומר המודיעיני שהיה קיים בעת החתימה על ההודעה רלוונטי כיום והאם לא חלו שינויים בנסיבות חייו ופועלו. זאת אף מבלי להידרש לטענותיו של מרשי המכחיש מכל וכל מעורבות בפעילות אלימה כלשהי", מוסיף עו"ד קידר.

לדבריו של קידר במכתבו לאלוף הפיקוד, "העובדה כי במשך תקופה כה ממושכת מוחזקים צווים שכאלה ב'המתנה' בידי גורמים עלומים הממתינים לשעת הכושר לשם מסירתם מלמדת יותר מכל על כך שלא קיים צורך בטחוני אמיתי בהוצאתם. שכן, אם היה הכרח להרחיק את מושא הצו מהאזור, חזקה כי הצו היה נמסר באופן בהול ומיידי. תופעה זו של מסירת צווים תקופות ארוכות לאחר חתימתם מתרחבת בתקופה האחרונה ומקרה זה הוא חריג וקיצוני למדי בהקשר זה".

לאור כל זאת, עו"ד קידר ביקש מאלוף הפיקוד יהודה פוקס, לבחון מחדש את מתן הצו ולהימנע מלהוציא אותו, אך בקשה זו נדחתה וצו ההרחקה המינהלי נגד הצעיר יישאר על כנו - למרות שהמשטרה מסרה את הצו רק כחודשיים וחצי לאחר הוצאתו.

דובר צה"ל מסר למעריב בתגובה: "נחתמה בתחילת חודש מאי הודעה על כוונת מפקד פיקוד המרכז להוציא צו איסור כניסה לאיו"ש. ההודעה נחתמה בהתאם למידע מודיעיני ולחוות דעת של גורמי הביטחון. ההודעה הועברה למשטרת ישראל לשם מסירתה.

לאחר ניסיונות חוזרים לאיתורו, שלא צלחו לאור התחמקותו מרשויות אכיפת החוק, נמסרה ההודעה על ידי משטרת ישראל בתאריך 29 ביולי 2023. הדברים נמסרו גם במענה להשגה אשר נדחתה במענה מפורט מטעם פיקוד המרכז".

במשטרת ישראל בחרו שלא להתייחס לטענות ביחס להתנהלותם בתיק.