יממה סוערת עברה אמש על מחוז מרכז במשטרה לאחר החיסול של אדיר איבגי  בפיצוץ מטען ברכבו בשפלה ולאחר מכן מעצר מהיר שביצעו בלשי היחידה המרכזית (ימ"ר) של המחוז של בני משפחת ג'רושי ובהמשך הפעילות הלילית הנרחבת בשכונת ג'ואריש במהלכה נורה חשוד שפתח באש לעבר השוטרים.

בריאיון בלעדי ל"מעריב" מפקד מחוז מרכז במשטרה ניצב אבי ביטון משחזר את אירועי החודש ואמש והעביר מסר חד וברור לעבריינים. 


בשנה האחרונה אתה מתמקד בפשיעה באזור רמלה-לוד, היה לכם מידע מוקדם על החיסול?
"ארגון ג'רושי מתעסק בעבירות פליליות קשות מכל הסוגים ומאחר וזה ארגון מוכרז, הטיפול של היחידה המרכזית בו היא 24/7, זו המשימה של הימ"ר. כמו בכל ארגון, יש שם מבנה היררכי - 'בוסים', מנהלי כספים, חוליות מבצעיות, מבצעים. לא סתם קוראים לו ארגון. בהתייחס לאירוע של אתמול, טיפלנו בחולייה מבצעית של הארגון, אותם אנשים שמוצאים לפועל כמו למשל הטמנת מטענים, חיסולים, ירי וכו'. הבנו אתמול בבוקר שיש מעט חריג ולכן כל היחידה המרכזית יחד עם היחידות המיוחדות בימ"ר מרכז התלבשו על החוליה הזאת ובסופו של דבר הבנו שהחוליה לקראת אירוע, אולם לא ידענו מה הוא". 

"באזור צומת חצב, כשאנחנו רואים שרכב עוקב אחרי רכב אחר מספר קילומטרים, ראינו פיצוץ והאנשים שלנו הבינו שזה ככל הנראה חולייה שהטמינה מטען ברכב, עקבה אחריו ובסופו של דבר הפעילה את המטען. התנהל מרדף של מספר קילומטרים עד לצומת הבא שבו הלוחמים ובלשי הימ"ר מבצעים מעצר שכולל גם בריחה של חשודים, הופעל נוהל מעצר חשוד ובמהלכו אחד החשודים, עלא ג'רושי, נורה על ידי השוטרים וחשוד נוסף שגם נורה ונעצר. יש הרבה אופציות באירוע שכזה, לדוגמא איסוף מודיעין לקראת מבצע כפי ששיערנו כי הרכב לא היה מזויף והיה מוכר לנו. אף אחד לא חשב שיש ברכב הנעקב מטען חבלה. ברגע שהרכב התפוצץ והאנשים שלנו מבינים שיש הפעלה של מטען מרכב אחר, בוודאי שבאותו הרגע מתקבלת ההחלטה להיכנס למעצר ובשורה התחתונה אנחנו מסוגלים לקשור את הרכב למטען. אנחנו ממשיכים את הפעילות על ארגון ג'רושי 24/7 ונמשיך בימים הבאים".

בהמשך, התייחס מפקד מחוז מרכז למבצע הלילי בשכונת ג'ואריש שברמלה ואמר כי "בהערכת המצב הבנו שהאירוע יכול להזמין תגובה בג'רושי לאחר מותו של עלא תגיע. שלחנו לשם כוחות, מפקד התחנה הוקפץ ואז התחיל להתקבל המודיעין שיש חמושים רעולי פנים שמתארגנים לבצע ירי על ניידות משטרה. בשלב מסוים כוח משטרה שהיה בג'ואריש מזהה מספר חמושים. נער בן 16 עם אקדח ביצע ירי לעבר השוטרים, הלוחמים השיבו אש וניטרלו אותו. זה המסר שאני מעביר לשוטרים - מי שיורה על שוטרים, דמו בראשו".

אבי ביטון (צילום: דוברות המשטרה)
אבי ביטון (צילום: דוברות המשטרה)

אתם צופים שהאירוע הזה יסלים את האירועים? 
"אנחנו אוספים מודיעין בכל ההיבטים. התגובה המהירה והחדה ובו כל מי שיורה על שוטר מקבל את מה שמגיע לו, העביר את המסר שלא כדאי להתעסק עם המשטרה. האירוע חזר אני מעריך לשגרה, יתכנו מעשים כאלה ואחרים כמו ירי לניידת, אבל אנחנו שם ומי שינסה אותנו יקבל את מה שמגיע לו. בנוסף, הוקפצו כוחות גדולים של הימ"מ על מנת לבצע חיפושים בכל המתחמים בשכונה במהלך הלילה - עשינו שם חריש עמוק. אנחנו מגבים ועוטפים את השוטרים ומי שפעל כפי שמצופה מקבל את הגיבוי המלא והדבר השני מי שינסה לפגוע בשוטר - דמו בראשו"