נפגעי נובה תובעים 200 מיליון שקל מהמדינה: "אלמלא המחדלים ניתן היה למנוע את האסון". 42 מהנפגעים במסיבת "נובה" מפרטים בתביעה נזיקית ראשונה ותקדימית כיצד צה"ל, שב"כ והמשטרה התרשלו בכל הקשור למסיבת הנובה. באי כוחם, עו"ד ענת גינזבורג ועו"ד וגלעד גינזבורג: "האסון יכול היה להימנע בכל כך הרבה נקודות זמן".

"שיחת טלפון אחת הפרידה בין חייהם ושלמות גופם ונפשם של התובעים לבין הרס חייהם", כך כותבים 42 מנפגעי מסיבת "נובה" בתביעה נזיקית ראשונה מסוגה שהוגשה נגד גופי הביטחון במדינה, על רשלנותם ומחדליהם בכל הקשור למסיבת הנובה. . בתביעה, שהוגשה היום (שני), עותרים הנפגעים לפיצוי בגובה 200 מיליון שקל מצה"ל, שב"כ והמשטרה בשל רשלנותם הקשה בכל הנוגע לניהול האירועים במסיבת הטבע. באי כוחם של הנפגעים, עו"ד ענת גינזבורג ועו"ד גלעד גינזבורג : "האסון יכול היה להימנע בקלות רבה".

מתחם המסיבה ברעים לאחר הטבח (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
מתחם המסיבה ברעים לאחר הטבח (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)

הבוקר הוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א, באמצעות עו"ד ענת גינזבורג ועו"ד גלעד גינזבורג , תביעה נזיקית ראשונה בעקבות מסיבת הנובה . מדובר בתביעה הנזיקית הגדולה ביותר שהוגשה אי פעם בישראל נגד המדינה, צה"ל, משטרת ישראל והשב"כ בגין מחדליהם ורשלנותם. לתביעה צורפה חוות דעת מומחה אשר מפרטת את מחדלי הנתבעים מטעם ניצב משנה בדימוס, אשר היה אחראי במשך שנים על נושא אישור ורישוי אירועים.

42 תובעים חתומים על התביעה, ניצולי המסיבה שנפגעו פיזית ו/או נפשית. מדובר בצעירים וצעירות שמסלול חייהם נגדע והשתנה לעד. לתביעה צורפו חוות דעת רפואיות פרטניות של התובעים המוכיחות את טענותיהם. "שיחת טלפון אחת הפרידה בין חייהם ושלמות גופם ונפשם של התובעים לבין הרס חייהם", נכתב בתביעה. "כל מה שהיה על הנתבעים לעשות, הוא לקיים שיחת טלפון לגורמים האחראים מטעמם על מנת שיפזרו את המסיבה נוכח ההתראות שהתקבלו בלילה שבין 6/10/23 - 7/10/23".

מכוניות שרופות באזור המסיבה ברעים (צילום: חיים גולדברג)
מכוניות שרופות באזור המסיבה ברעים (צילום: חיים גולדברג)

התביעה מתייחסת, בין היתר, לממשק בין הנתבעים טרם מסיבת הנובה לגבי רישוי ואישור המסיבה, מתן אישור ורישוי המסיבה, אי מתן הוראה לסגירת המסיבה ופיזור המשתתפים חרף התראות בדבר אירוע בטחוני חמור באזור שהתקבלו מספר שעות טרם הטבח. לפי התביעה, הבקשה לאישור מסיבה בשם "יוניטי" שהחלה יממה לפני מסיבת "הנובה", בחניון רעים, הנמצא בסמוך לגבול עזה, הוגשה כ-3 חודשים לפני האירוע. בדקה ה-90 התבקש אישור להארכת המסיבה ביממה נוספת.

 קצינים בכירים באוגדת עזה הביעו חשש בטחוני מקיום מסיבה המונית סמוך לגבול עזה, אך למרות זאת האישור למסיבת הנובה התקבל. כמו כן, צוין כי קצין המבצעים של אוגדת עזה התנגד לקיום מסיבת ה"נובה" היות ומדובר בסיכון ביטחוני מיותר ואף הדגיש כי צה"ל יתקשה לאבטח את המסיבה לאורך כל סוף השבוע, משום שמדובר בחג שמחת תורה וחיילים רבים יצאו הביתה. למרות אזהרותיו ואזהרות של קצינים נוספים ניתן אישור לקיים את המסיבה. לטענת התובעים, איש בצה"ל או במשטרה לא עדכנו את כ-3,500 משתתפי מסיבת הנובה על חשש ביטחוני.

המסיבה ברעים (צילום: יוסי זמיר פלאש  90)
המסיבה ברעים (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

יתר על כן, נטען עוד, משנודע כבר בלילה שבין 6-7 באוקטובר על התפתחות מצב בטחוני חריג, לא טרחו כוחות הביטחון להורות מיידית על סגירת המסיבה ופיזור המבלים לבתיהם. "אין להבין", נכתב לבית המשפט, "הכיצד הנתבעים לא הורו לפזר את המסיבה באופן מיידי". בין השאר, גם לאחר שעלה החשש מחדירת מחבלים לגזרה, לא פוזרה המסיבה, כמות השוטרים והציוד לא התאימו לאופי המשימה ועוד.

באי כוחם התובעים מדגישים בתביעה כי "התביעה אינה באה להחליף את ועדת החקירה הממלכתית שתוקם, וכי התביעה מתייחסת באופן ספציפי למחדלים והרשלנות שקדמו למסיבה, לרבות אישור ורישוי המסיבה, אי מתן הוראה לפיזור משתתפי מסיבת הנובה לבתיהם למרות ההתראות שהתקבלו. אנו מצפים מבית המשפט להיכנס לעובי הקורה ולפצות את התובעים הנמצאים במצב קשה ביותר".