נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר המשפטים יריב לוין הודיעו היום (ראשון) על מתווה חנינות מיוחד, אשר מיועד להקל על בעלי רישום פלילי, כשחלקם אף כאלה שמרצים עונשי מאסר. המטרה העיקרית מאחורי המהלך היא להקל על כאלה שתרמו לביטחון המדינה, או משתייכים למשפחות שכולות, זאת בצל המלחמה הקשה שהחלה לאחר הטבח הרצחני של החמאס בחודש אוקטובר האחרון.

ישראל זיו: "חוזרים למועד ב' במקומות שהיינו בהם, אין יד מדינית - כלום"
צה"ל חוזר לג'בליה: כמה זמן צפויה להימשך הפעולה בצפון הרצועה?

"השימוש בסמכות החנינה יהיה רחב מן הרגיל, ויינתן משקל מיוחד למאפיינים ולנסיבות אישיות ומשפחתיות, וכן לתהליכי טיפול ושיקום. כמו כן יינתן במתווה דגש משמעותי למי שתרם או תורם בהווה לביטחון המדינה ולחוסנה, בפרט במסגרת מלחמת חרבות ברזל", נמסר מטעם השניים. 

תקיפות צה"ל ברפיח (צילום :רשתות ערביות)

המתווה החדש יחול לאורך כל השנה הקרובה, שנת העצמאות ה-76 של מדינת ישראל. בנוסף למשרתי מילואים, ישנם מספר קריטריונים נוספים שיוכלו להוביל להקלה בחנינה מטעם הנשיא: אסיר שהוא קרוב משפחה מדרגה ראשונה של מי שנפל או נרצח בפעולות האיבה או פעולות המלחמה, שאירעו בתקופה שמיום 7 באוקטובר 2023 ועד לתום מלחמת חרבות ברזל,   אסיר שהוא קרוב משפחה מדרגה ראשונה של חטוף או נעדר, או מי שהיה חטוף או נעדר והוחזר לישראל. 

כוח צה''ל סמוך לגבול הרצועה (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
כוח צה''ל סמוך לגבול הרצועה (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

כמו כן: אסיר הסובל ממחלות מסכנות חיים, אסיר עם לקויות או מוגבלויות קשות, אסיר מעל גיל 65, אסיר שילדיו הקטינים מטופלים על ידי מי שאינו הורה שלהם, בשל המאסר, אסיר שעבר התעללות על ידי נפגע העבירה, אסיר המרצה מאסר חלף קנס. 

יחד עם זאת, הובהר כי לא תינתן חנינה לאסירים שהורשעו בעבירות בטחון, ובעבירות הנתונות לסמכות בית דין צבאי. לכל בקשה, יבדקו לצד מאפיינים אלו: חומרת העבירה ונסיבותיה, משך ריצוי המאסר, עבריינות חוזרת, מסוכנות, התנהגות בכלא, הבעת חרטה, תהליכי טיפול ושיקום, עמדת נפגעי העבירה במקרים המתאימים, האם יש פגיעה ייחודית, באסיר או במשפחתו כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל ועוד. הכול כמקובל בטיפול בבקשות חנינה מסוג זה ובהתאם למדיניות הטיפול בבקשות חנינה המפורטת באתר בית הנשיא. 

פעילות כוחות צה''ל ברצועה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל ברצועה (צילום: דובר צה''ל)

ביחס לכל בקשה, יבדקו לצד תנאים אלו: חומרת העבירה ונסיבותיה, משך הזמן שחלף מאז ההרשעה ומאז ביצוע העבירה, עבריינות חוזרת, חרטה ולקיחת אחריות, תהליכי טיפול ושיקום, עמדת נפגעי העבירה במקרים המתאימים, אופי שירות המילואים של החייל ועוד, הכול כמקובל בטיפול בבקשות למחיקת רישום פלילי מסוג זה ובהתאם למדיניות נשיא המדינה כפי שהיא מפורטת באתר בית הנשיא.