אירוע מזעזע אירע היום (ראשון) בהר מירון, זאת לאחר ששוטר מג"ב תועד מטיח על הרצפה אדם חרדי מבוגר בעת שניסה לפנות אותו מהמתחם. האירוע הוביל לתגובה נזעמת במערכת הפוליטית, והשר בן גביר הורה על בדיקת המקרה והשעיית השוטר, וזאת עד לסיום הבירור.

רימונים הושלכו לעבר בנייני מגורים ברמת השרון ובהרצליה; במשטרה מעריכים קשר בין האירועים
במסגרת קטטה באתר בנייה: עשרה שוהים בלתי חוקים אותרו ונעצרו

הטחת אדם מבוגר בהר מירון (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

החל משעות הבוקר אלפי אנשים הגיעו לאזור מתחם הקבר תוך שהם מפרים את צו אלוף פיקוד העורף ואת החוק, מתעמתים עם שוטרים וגורמים נזקים לרכוש שהוצב במקום לשם שמירה על בטחונם.

19 שוטרים פונו לקבלת טיפול רפואי לאחר שהושלכו לכיוון מוטות ברזל, זכוכיות וחפצים שונים. כמו כן, פגעו המפגיעים באמצעים ורכוש שהוקם במקום לשם שמירה על בטחונם. עד כה הורחקו מהמקום מעל ל-1000 אנשים לא מורשים ועוד אלפים נחסמו בכבישים המובילים לאתר. 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "דרשתי מהמשטרה דין וחשבון לגבי מקרי אלימות שבו שוטר פגע בצורה קשה באדם מבוגר בהר מירון ושוטר אחר ירה באוויר. אני מגנה בכל תוקף מקרי אלימות של שוטרים נגד אזרחים. במהלך כל היום הענקתי גיבוי מלא לשוטרים, ללוחמי מג״ב וכוחות הביטחון שעשו הכל כדי לשמור על הר מירון מפני סכנת נפשות של ממש. אבל אין מנוס כשיש תיעודים חריגים כשמדובר באלימות בחסרי ישע, מבוגרים ונשים, לגנות ולדרוש מהמשטרה לקבל עליהם דין וחשבון".

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש: "המראה המזעזע של שוטר מג"ב מפיל ארצה באלימות בוטה יהודי מבוגר או שוטר נוסף שיורה באוויר באירוע אזרחי צובטת לב כל אחד ולא מתקבלת על הדעת. אני דורש להדיח באופן מיידי את השוטרים האלימים".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "‏התיעוד המזעזע של שוטר משליך באכזריות על הריצפה יהודי חרדי מבוגר במירון חייב להוביל לבדיקה וטיפול מיידי של האירוע ולא משנה מהן הנסיבות שהובילו לכך. למרות שהעלייה להר נאסרה בחוק ומחובתם של הרשויות לאוכפו, שום דבר לא מצדיק התנהגות אלימה שכזאת".

סגן שר החקלאות ח"כ משה אבוטבול: "הטחתו של האדם הקשיש על הרצפה באכזריות ובברוטליות בלי רחמים על ידי שוטר מג"ב. דבר שאסור לעבור עליו לסדר היום. אני קורא למשטרה ומח"ש למצות את הדין ולהדיח את השוטרים האלימים עוד היום".אירוע מגיע שמאות בני אדם הגיעו לאזור ההר למרות כוחות המשטרה במקום ובניגוד לחוק. יצוין כי צו אלוף פיקוד העורף אוסר על קיומה של הילולה של רבי שמעון בר יוחאי במירון עקב המצב הביטחוני".

הרב רבי שאול טאוב מדליק מדורה במהלך ל''ג בעומר במירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
הרב רבי שאול טאוב מדליק מדורה במהלך ל''ג בעומר במירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

כשניסו השוטרים למנוע את כניסתם לאזור ההר, החלו אלו להפר את הסדר הציבורי, ניסו לתקוף שוטרים והשליכו חפצים ואבנים שסיכנו את בטיחותם של השוטרים והלוחמים שהיו פרוסים באזור.

בשלב מסוים, השוטרים הבינו כי אין מנוס אלא לעשות שימוש בכוח, זאת לאחר שהמגיעים להר, למרות האיסור הגורף, החלו להתעמת עם השוטרים שהפעילו כוח ופינו את המתפרעים מהמקום. 

 כמו כן, בשעה זו ישנם ניסיונות הדלקה של מדורות במתחם קבר הרשב"י במירון. מדוברות כבאות והצלה לישראל של מחוז צפון, נמסר כי "לוחמי האש מתחנת גליל-גולן פועלים כעת לכיבוי מספר מדורות שהודלקו ללא היתר במרחב מירון ובציון קבר רבי שמעון בר יוחאי".

במשטרה מדגישים כי הבחירה להגיע אל אזור ההר חרף צו אלוף פיקוד העורף, הניסיון להיכנס למתחם הציון והניסיון לתקוף ולפגוע בשוטרים הינם מעשים חמורים המסכנים את חיי הציבור והשוטרים. יתרה מכך, מדובר בימים שבהם הסכנה הביטחונית מרחפת באוויר ולא בכדי נשמעו אזעקות בשל שיגור טילים לאזור, כך שהתכנסות של מאות בשטח מיוער ובאזורים סמוכים מהווה הפרה על החוק. 

עד כה הורחקו מאזור באוטובוסים משטרתיים מעל ל-500 אנשים לא מורשים. מהמשטרה נמסר: "אנו שבים ומדגישים כי הצעדים וההערכות המיוחדת של משטרת ישראל נועדו להבטיח את שלומו וביטחונו של הציבור. מתחילת המלחמה נורו עשרות רקטות לכיוון הר מירון ומספר רב מהן נפלו בנקודות בהם נוהגים לאורך השנים לעבור עשרות אלפי בני אדם". 

כזכור, מתחילת המלחמה נורו עשרות רקטות לכיוון הר מירון, ומספר רב מהן נפלו בנקודות בהם נוהגים לאורך השנים לעבור עשרות אלפי בני אדם, וכאמור הצעדים וההערכות המיוחדת של משטרת ישראל נועדו על מנת להבטיח את שלומו של הציבור.