לאחר שלא הגיעו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי להסכמות בנוגע למספר מנויים וכן נוכח העובדה שלמפכ"ל נותרה עוד תקופה של למעלה מחודש ימים עד לסיום כהונתו כפי שאישרה ממשלת ישראל לא מן הנמנע שהשר החליט שלא לאפשר למפכ"ל להיות מעורב במינויים הבאים של המשטרה ובצד זה בין היתר גם את המילוי של אבשלום פלד.

מפכ"ל המשטרה נעדר מטקס מינוי נציב שב"ס; בן גביר לא נותר חייב
אחרי העימותים במירון: שבתאי זעם על בן גביר - ופנה ליועמ"שית

ברגע שאבשלום לא יעבור את ועדה מקצועית, במקרה שכזה השר יוכל למנות מיידית את פלד לממלא מקום מפכ"ל המשטרה ולאפשר לו לכהן בתקופה הזאת גם במשך שנה. צריך לזכור שבמקרה שכזה פלד יצטרך לוותר על משכורת מפכ"ל ויישאר על משכורת של ניצב בלבד כפי שקרה בעבר עם מינויו לאותה משרה של בנצי סאו. ניצב סאו כיהן במשך למעלה משנה כממלא מקום מפכ"ל המשטרה.

בסביבתו של השר מתייחסים לאמירות בנוגע למינויו של אבשלום פלד ומציינים שישנו הליך סדור שתחילת צריכה לאשר אותו היועצת המשפטית לממשלה ורק בחמישי האחרון מינויו עלה לבחינתה אחרי שהיא תאשר את הבקשה שהונח  בפניה הנושא יעבור לידי הוועדה שאתה צריך לקבל החלטה בעניינו מדובר בקצין ראוי שיעבור את הוועדה ולא כל דופי יעבור גם את היועצת המשפטית בכל מקרה רק לאחר מכן השר ימשיך בטיפול בעניינו.

האירוע מגיע בשיא המחלוקת בין השר לביטחון לאומי למפכ"ל ולאחר שאתמול הודיע בן גביר כי יזמן את רנ"צ שבתאי  לשימוע ביום רביעי הקרוב, בטרם ימליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו. גורמים בסביבת השר בן גביר טענו כי "בחודשיים האחרונים הוא נמצא בתת-תפקוד, הדברים באים לידי ביטוי בשורת אירועים".

מנגד, מקורבים למפכ"ל השיבו אש ואמרו כי "משלוח מכתב מעין זה לתא הכתבים ולא בדרכים המקובלות הינה עדות מהדהדת להתנהלות פסולה ובריונית של שר שלא מקבל על עצמו את החוק וממשיך בדרכו הפסולה בניסיון להטיל מורא על שומרי הסף באשר הם. בחודשים האחרונים המפכ״ל עומד כחומה בצורה אל מול השר בניסיונות חוזרים ונשנים לחלחל את תפיסת עולמו לארגון. באשר לטענות המופרכות אשר בהן אין כל בסיס ראוי ונכון שלא היו נאמרות כלל, לבטח כשהדברים מגיעים משר אשר באופן אלים מנסה בכל דרך להשתלט על המשטרה ולהפוך אותה למליציה פרטית. המפכ"ל לא יירתע מכל ניסיון לפגוע באופן אישי, ומשטרת ישראל וטובתה הם העומדים בראש מעייניו".

מפקד מחוז תל אביב וראש אגף המבצעים לשעבר של המשטרה, ניצב בדימוס אהרון אקסול, התייחס בריאיון לפודקאסט של "מעריב" למצבה של המשטרה תחת שבתאי ובן גביר וטען כי היא  אינה פוליטית ו"מי שטוען אחרת הוא בעל אינטרס".

אלון חכמון מראיין את אהרון אקסול (צילום :מעריב אונליין)

לגבי תפקידו של המפכ"ל הנוכחי הוא מתייחס בנפרד ומגיב לטענה כי הוא נהפך ל"בובה" של השר בן גביר: "זה ממש לא נכון. קובי עושה עבודה מצויינת. יש לו לא מעט עימותים וחיכוכים עם השר שלא כולם מגיעים לתקשורת, ואני מכיר את זה מבפנים. הוא עושה רק מה שהוא מאמין בו מבחינה מקצועית".

אקסול הדגיש כי "יש שוטרים נפלאים. זו המשטרה היחידה בעולם שעושה טיפול בפח"ע, בפשיעה, בהפגנות, במגזר הערבי, בהכל. בכל משטרה בעולם יש תחום שהיא אחראית עליו, וכאן הכל נופל על משטרה אחת עם מפכ"ל אחד. ולכן למרות הכל מדובר במשטרה איכותית".