היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 עיכבה הבוקר (שלישי) לחקירה את נשיא בית משפט מחוזי לשעבר איתן אורנשטיין ואת יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים.

התקרית ברפיח תעצור את המלחמה? עמוס גלעד: "יש אירוע גדול מזה"
הילדים וההורים בקו התפר בפאניקה: "מחבלים פשוט החליטו לירות צרורות"

בהקלטות בין נוה לאורנשטיין, שתוכנן פורסם לאחרונה, נשמעים השניים בשיחות מפוקפקות המעלות לכאורה חשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים. במוקד עומד חשד ליחסי 'תן וקח' חמורים ביותר בין נוה לאורנשטיין, אשר השחיתו את מערכת המשפט.

כך, נוה העוסק בדיני נזיקין דרש מאורנשטיין 'להזיז' שופטת העוסקת בתחום הנזיקין לתחום אחר, זאת לכאורה בתמורה לכך שימנה אותו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב.

כזכור, באותה התקופה אפי נוה היה ראש לשכת עורכי הדין וחבר הוועדה לבחירת שופטים. השופטת האמורה, דלית גנות, הייתה מועמדת אף היא לתפקיד נשיאות בית המשפט המחוזי בתל אביב.

על פי הפרסום, נוה הבטיח לאורנשטיין כי יקבל את תמיכת הלשכה במועמדותו לתפקיד, ואז הוסיף: "אתה נותן רק התחייבות אחת, אחת. אתה מעיף אותה מהתיקי נזיקין, לא מעניין אותי לאן". לאחר שגנות לא מונתה לנשיאה היא החליטה להתפטר. בתוכן הקלטה לאחר מכן, נשמע אורנשטיין אומר לנוה: "אפי, אני פרעתי את החוב אם כך".

החשדות בשוחד מרמה והפרת אמונים נמצאים ברף הגבוה, שכן העבירות כללו השחתה של אחד הדרגים הבכירים ביותר במערכת המשפט.

עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין, מסר בתגובה לחקירת אורנשטיין ונווה כי "אין מקום לפשרות במאבק על טוהר המידות. לא בכדי לשכת עורכי הדין בישראל הוקיעה מתוכה נורמות פסולות של הטבות תמורת מינוי. התקופה הזו תמה, ונמשיך לפעול בשקיפות וניקיון כפיים כדי שהתנהגויות כאלה לא יחזרו לעולם".

כזכור, בתחילת החודש דחה בית המשפט העליון את בקשתם של נוה ורעייתו בר נוה כץ, לערער על הרשעתם בקבלת דבר במרמה בפרשת "מעברי גבול". בזאת הפכה הרשעתם לחלוטה. בעקבות כך, הודיעה ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין כי תדון באפשרות לנקוט כנגד נוה הליך משמעתי.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין בכדי שתוגש נגד נוה קובלנה לבית הדין המשמעתי של הלשכה, בעקבות הרשעתו בפלילים. בזמנו, הוחלט להמתין עד לסיום ההליך הפלילי נגד עו"ד נוה, בטרם קבלת החלטה בעניינו.

אפי נוה מצביע בבחירות ללשכת עורכי הדין (צילום :אברהם בלוך)

כעת, כשפסק הדין בעניינו הפך לחלוט כאמור, השיבה ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין לפניית התנועה לאיכות השלטון והודיעה כי בתחילת חודש יוני תקיים דיון בבקשה, לצורך מתן החלטה בדבר נקיטת הליך משמעתי כנגד נוה.

מה שהוביל כאמור לחקירת המשטרה הוא פרסום מלפני כחודשיים בעיתון הארץ ובו נחשפו קלטות מביכות המעמידות באור אפל הן את נשיא בית המשפט המחוזי אורנשטיין בין היתר, עוד בטרם מינויו לתפקיד ועל מערכת היחסים המפוקפקת והמושחתת שלו לכאורה עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נווה, שנחשב, לאחת מדמויות המפתח במערכת המשפט שהכתיבה את הטון בכל הקשור לוועדה למינוי שופטים. 

הקלטות חשפו כיצד בניגוד לעמדת חברי הוועדה , הצליח נווה להוביל לבחירת אורנשטיין כנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב , וכן ידע להסיט מהרשימה שופטת , שלא היתה לטעמו לכאורה והוא הביע שאט נפש ממנה לא אחת. 

בפרסום שעלה נכתב כי השיחות המתועדות התקיימו בין חודשים מרץ לאוגוסט 2016, בדיוק בתקופה שבה פעלה ועד איתור למינוי נשיא בית משפט מחוזי. את התמיכה של נווה באורנשטיין , הוא פדה כך ניתן בהמשך בתמיכה בשופטים שהוא רצה בקידומם ובמינויים. 

עוד פורסם כי בשיחה שקיים עם אורנשטיין , הבטיח נווה את התמיכה של לשכת עורכי הדין ובתמורה ביקש ממנו שידאג לאחר מכן להדיח את השופטת גנות מטיפול בתיקי נזיקין. 

בהמשך נחשף בקלטות כיצד השופט הבכיר מצהיר. "אני פרעתי את החוב מולך" ונווה שנחשב לעורך הדין החזק בישראל באותם ימים גיחך. "אמצא לך עוד נושאים, מה אתה חושב חביבי". מיד לאחר שמונה לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב התקשר השופט אורנשטיין אל נווה ואמר לו. "רק רציתי לומר לך תודה".