עורכי דין בכירים במשק פנו היום (רביעי) לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ולמפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, בדרישה לבטל את מינויו של רפ"ק מאיר סויסה למפקד תחנת תל אביב דרום בשל מקרי אלימות שבהם הוא חשוד ושבגינם נפתחו נגדו חקירות במח"ש.

"השר הממונה על הטרלול": ישראל כ"ץ מוצג בתור "טרול" בעיתון הבריטי
תהיה רעידת אדמה בתוך ישראל: מצרים החליטה לשבור את הכלים

במכתב, שהועבר גם ליועץ המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, נכתב: "קידום רפ"ק סויסה, אשר תועד משליך רימוני הלם על ומשתמש באלימות קשה כלפי מפגינים, לוקה בחוסר סבירות קיצוני ונגוע בשיקולים זרים ופסולים". כותבי המכתב מזהירים מפני פגיעה באמון הציבור ומתריעים: "נפנה לבית המשפט אם המינוי והקידום בדרגה לא יבוטלו לאלתר".

במכתב שנשלח על ידי  עו"ד יעקב אנוך ממשרד פירון, בשם עורכי הדין יוסי אשכנזי, נדב ויסמן,  תמי פירון-סמורודינסקי, חיים רביה, נגה רובינשטיין ונמרוד רוזנבלום נכתב כי "העובדה שתלויות ועומדות נגד רפ"ק סויסה תלונות במח"ש על מעשי אלימות חמורים... יש בה כדי למנוע, באופן חד משמעי, את המינוי ואת הקידום בדרגה הנדונים". 

עורכי הדין מפרטים במכתבם שורה של מקרי אלימות בהם חשוד סויסה ושבהם הופעל כוח בלתי סביר כלפי המפגינים נגד הרפורמה המשפטית. לדבריהם, "העובדה שהשימוש האישי והפיקודי של רפ"ק סויסה ברימוני ההלם הביא, אפקטיבית, לאירוע רב נפגעים, לא גרמה לו לשנות את התנהגותו". עוד הם מציינים כי ההחלטה על המינוי נעשתה בניגוד לפקודת המטה הארצי של המשטרה, לפיו שוטר לא יקודם בדרגה כל עוד מתנהלת נגדו חקירה.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. קרדיט: משרד השר (צילום :דוברות השר )

עוד נטען, כי ההחלטה "לוקה בחוסר סבירות קיצונית, נגועה בשיקולים זרים ופסולים ומתעלמת משיקולים וממידע מהותיים ולכן דינה בטלות". עוד נכתב כי היא "פוגעת אנושות באמון הציבור במשטרת ישראל וזאת בשעה שבה אמון זה נדרש יותר מאי פעם".

במכתב מציין עו"ד אנוך כי , אמירותיו של השר בן גביר נגד המחלקה לחקירות שוטרים בגין החקירות נגד סויסה, כמו גם הגיבוי המוחלט שהעניק לו, מעידים כי בניגוד למצופה - השר "רואה בתלונות במח"ש ובמעשי האלימות שבגינן הוגשו, אותות כבוד אשר יצדיקו קידומם של שוטרים אלימים. האמור מבסס למעלה מחשש למעורבות פסולה של השר במינוי וזאת מטעמים זרים ופסולים המשתקפים בציטוטיו ובמעשיו האמורים. נוכח האמור, נדרשת בזה גם הבהרה לגבי מידת מעורבותו של השר במינוי האמור".

בפברואר השנה נחקר סויסה במח"ש בחשד שהשליך רימון הלם לעבר קבוצת מפגינים אשר מחו בצומת קפלן נגד המהפכה המשפטית במרץ אשתקד. כתוצאה מהשלכת הרימון, שנעשתה בניגוד לנהלי הבטיחות הקבועים בהוראות המשטרה, נפגעו שישה אנשים, בהם אחד שאוזנו נכרתה.

במקרה אחר השליך סויסה רימון הלם נוסף שגרם לפציעת מפגין ברגלו, ובתקרית שלישית דחף מפגין תוך הפעלת כוח רב. חרף מעשיו של סויסה, תקף השר בן גביר את המחלקה לחקירות שוטרים על שפתחה בחקירה והבהיר כי הוא מגבה את סויסה. בתחילת החודש החליט בן גביר לקדם את סויסה לדרגת תנ"צ ולמנותו למפקד תחנת תל אביב דרום - צעד שעורר תרעומת רבה וביקורת על מניעיו של בן גביר במינוי.

עורכי הדין חותמים את מכתבם בדרישה מהשר והמפכ"ל "להודיע לנו לאלתר על ביטול ההחלטה למנות את רפ"ק סויסה לתפקיד האמור ולקדמו בדרגה, שאם לא כן הורונו מרשינו לנקוט בכל ההליכים המשפטיים הנדרשים לתקיפת ההחלטה האמורה ובכללם הגשת עתירה מנהלית".