התוכנית של המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי, להקים מפקדה משימתית, שתיועד לטובת אבטחת אישים הנמצאים תחת איום וסכנה, תיגנז ולא תצא אל הפועל, כך מאמינים קצינים בכירים מאד בדימוס במשטרה, שסבורים כי מדובר ברעיון שכל כולו לדאוג לתוספת של 30 תקנים במשטרה באמתלה של משימה בלתי אפשרית.

חיזבאללה עשה שלושה מהלכים דרמטיים, ובצה"ל מנסים לתת מענה
"לשחק בקלפים של ביידן במגרש של נתניהו": האינטרס הסמוי של אמריקה בקידום העסקה

"זה אירוע שסופג ביקורות ובלמים במשרד האוצר ובצדק. אין שום צורך והצדקה להקים יחידה מיוחדת לטובת העניין. תמיד היו אישים בכירים מאוימים וכל מחוז אמון על הטיפול בגזרה שלו. לא ברור איך הכוונה לנייד 30 שוטרים מאותה מפקדה לכאורה, לטיפול באירוע או בליווי של ראש הממשלה או בכיר אחר. ראש הממשלה שוהה בירושלים, ובקיסריה ובתל אביב, מתנייד בכל הארץ אז מה עושים? איך המפקדה יכולה לסייע.

זה לסרבל את המערכת. האם מדובר במפקדה לכאורה ארצית, אז איך היא תנוהל על ידי מפקד מחוז חוף או מפקד מחוז אחר. לאבטח ראש ממשלה או אישיות בכירה אחרת זו אופרציה רצינית ומורכבת מאד. איך יחידה של 20 או 30 שוטרים יצליחו לבצע את המשימה כשמדובר במי שמתנועעים בכל הארץ? איזה מפקד מחוז יסכים שלטריטוריה שלו תיכנס יחידה עם מפקד מחוז אחר?" אומרים לנו קצינים בכירים בדימוס ומוסיפים.

הפגנה למען שחרור החטופים בהרצליה (צילום :זאב ינאי, מטה המאבק הדמוקרטי הרצליה)

"ישנה יחידה לטיפול בהריסת מבנים (מתפ"א) זו בהחלט יחידה עם משימה ארצית שמופנית כל פעם לטיפול בגזרה אחרת אבל זה לא דומה ולא ישים כשמדובר באישיות כזו או אחרת שנעה בדרכים. לשב"כ יש את יחידת 730 לאבטחת אישים ובאופן שוטף היחידה מתואמת מול מפקדי המחוזות בכל אזור שאליו מגיעים אותם אישים בכירים המוגדרים תחת סיכון או איומים.

הנימוק שניתן לכאורה לפיו אין צורך להוציא שוטרים מואדי ערה לצורך אבטחת ההפגנה בקיסריה הוא מגוחך. מוציאים שוטרים מואדי ערה ומחדרה כדי לאבטח את הר הבית ולסייע למחוז ירושלים, אז מה ההבדל? אולי צריך להקים מפקדה גם לצורך זה? כל מפקד מחוז, חייב לקיים הערכות מצב בשוטף והוא זה שאמור לקבל את ההחלטות איך לנתב את הכוחות שלו. אין צורך להעמיס סתם יחידות שאין בהן תועלת. המשטרה היא לאומית וככזאת יש לה משימות גם אם הן עניין שבשגרה וגם אם מדובר באירועים חריגים".

לדבריהם מדובר ברעיון שטותי, "ניסיון לחפש תחומים שאין להם מקום. זה לא יעבוד. מה שעובד לא צריך לקלקל והשב"כ מסתדר בתיאומים מול המחוזות וזה מה שצריך להמשיך".

לעומתם ישנם כאלה שסוברים שנוכח האיומים על בכירים בממשלה לרבות ראש הממשלה יש מקום בהקמת יחידה מיוחדת כזו אולם גם הם סקפטיים לגבי היענות משרד האוצר.

"ברגע שמאבטחים הפגנה או מלווים אישיות בכירה זה אומר שגוזרים שוטרים ממצבת כח האדם בתחנה ובכך בעצם מסירים אותם מטיפול בפשיעה. אם היתה מפקדה מסודרת כמו מפקדה שמטפלת במגזר הערבי , זה היה באחריותה והתחנה לא היתה מאבדת שוטרים לטיפול באירועים השוטפים. ברור שהאוצר , יטרפד כזה רעיון כי מדובר במיליוני ₪ , כך שגם אם הרעיון נכון הוא לא ישים בסופו של דבר".