פרסום ראשון: בזמן שצה"ל מתמודד עם לחימה בדרום ובצפון, וכן עם התחממות קו התפר סמוך ליישובי השרון, שופטת בית המשפט המחוזי בלוד, אפרת פינק, הורתה לשחרר פלסטינית שחדרה לתוך שטחי מדינת ישראל מכיוון ש"המלחמה שככה קמעא".

פרסום ראשון: תושב נצרת נעצר כשברכבו שני אקדחים ומחסניות
שריפת הענק במוזיאון ישראל: נבדק חשד להצתה מכוונת

מדובר בפלסטינית שחדרה לתוך שטחי מדינת ישראל, עלתה לרכבת ישראל ועשתה שידור לייב לטיקטוק במהלכו התגאתה כי היא פלסטינית שאין לה אישור כניסה ובכל זאת היא הצליחה להיכנס לישראל. אזרח בעל תושיה הזמין שוטרים, ואלה איתרו ועצרו אותה.

במסגרת כתב האישום שהוגש נגד הפלסטינית, השופט אבי וסטרמן מבית משפט השלום בראשון לציון הורה להאריך את מעצרה עד לתום ההליכים המשפטיים נגדה. בערעור שהוגש לבית המשפט המחוזי בלוד על ההחלטה, הפלסטינית דרשה לשחרר אותה ממעצר. כאמור, השופטת אפרת פינק קיבלת את דרישת הפלסטינית.

בהחלטתה של השופטת אפרת פינק נכתב: "אכן, מאז פרוץ המלחמה ביום 7.10.23 חל שינוי בעניין בקשות למעצרם של שוהים בלתי חוקיים בישראל, כאשר החלו בתי המשפט ליתן משקל נכבד לעילת המעצר של מסוכנות אף בכתבי אישום המייחסים עבירה של שהייה בלתי חוקית בלבד".

השופטת אפרת פינק (צילום: הרשות השופטת)
השופטת אפרת פינק (צילום: הרשות השופטת)

"עם זאת, בית המשפט העליון כבר קבע לא אחת, כי אין לקבוע כלל קטגורי באשר לכלל השוהים הבלתי חוקיים, אלא יש לבחון כל מקרה לנסיבותיו. בין היתר יש לקחת בחשבון בכל עת את סטטוס המלחמה, משמע את רמת הסיכון הכללית העדכנית ולצד זאת גם את הסיכוי הספציפי הנובע מכל נאשם ונאשם".

השופטת אפרת פינק קבעה כי יש לשחרר את הפלסטינית, בין היתר, מכיוון שבעבר, לפני השבעה באוקטובר, היא עברה את "המסננת הביטחונית" וקיבלה אישור עבודה - זאת למרות שהמדינה הדגישה לשופטת כי הפלסטינית לא עברה את ה"מסננת הביטחונית" המחמירה יותר שהוגדרה לאחר השעה באוקטובר.

השופטת אפרת פינק הוסיפה כי יש לשחרר את הפלסטינית בגלל עצימות המלחמה בדרום: "לא דין בקשות מעצר עד תום ההליכים באשר לתושבי האזור (יהודה ושומרון, א"ב) שהוגשו בסמוך לאחר פרוץ המלחמה ובשיא המלחמה בחודשים אוקטובר ואילך כדין בקשות המעצר עד תום ההליכים לעת הזו, כאשר המלחמה שככה קמעה".