היועצת המשפטית לממשלה החליטה לקטוע את צינור החמצן הכלכלי של מי שמשתמט מגיוס, כך עולה מהעמדה של היועמ"שית שנשלחה הערב ליועצים המשפטיים של משרדי הביטחון, החינוך והאוצר.

היועמ"שית נתנה פרשנות מרחיבה, לדברי משפטנים מסוימים, פרשנות מרחיבה מדי, לפסק הדין של בג"ץ שפורסם הבוקר ובו נקבע כי אין להעביר תמיכות לישיבות החרדיות בעבור תלמידיהן אשר מחליטים להשתמט מחובתם לשרת בצה"ל.

גלנט מיישר קו עם נתניהו? "הגיע הזמן שוושינגטון תמלא את התחייבויותיה"
לאחר מתקפת הטילים של איראן - חיזבאללה למד פרט דרמטי על ישראל

פסק הדין קבע כי כאשר אין חוק אשר מסדיר את ההשתמטות החרדית ההמונית מצה"ל, הרי שיש לגייס את כל החרדים – בדיוק כמו בני הציונות הדתית שלומדים בישיבות ומתגייסים לשירות צבאי. מכיוון שהתשתית החוקית להשתמטות אינו קיים, הרי שאי אפשר להמשיך להעביר לישיבות החרדיות תמיכות בעבור אותם תלמידים משתמטים – מה שמעודד ומאפשר את ההשתמטות הלא חוקית.

מחאת חרדים נגד חוק הגיוס (צילום: דוברות המשטרה)

היועמ"שית החליטה כי שלילת התמיכות אינה כוללת רק את התמיכות הישירות הניתנות לישיבות החרדיות בעבור תלמידים שלא מתגייסים בניגוד לחוק – אלא אוסרת גם העברת כספים "באופן עקיף" לכאלה תומכים במי שמשתמט מגיוס, וכוללת גם "אפיקי מימון אחרים" אותם מקבלים אלו שבוחרים להשתמט משירות צבאי.

היועמ"שית לא פירטה על אלו כספים היא מדברת, אך ייתכן ומדובר בסבסודים שונים מטעם המדינה, מהם נהנים בני משפחתם של מי שמשתמט משירות – כמו למשל על סבסוד המעונות, סבסוד ארנונה וביטוח לאומי ועוד.

בימים הקרובים היועמ"שית תוציא הנחיות נוספות שיטילו גזרות כלכליות כבדות על החרדים שבוחרים להשתמט מחובתם החוקית להתגייס לצבא. בזמן שחברי הכנסת החרדים יוצאים נגד בג"ץ במקום לקדם חקיקת חוק גיוס במהירות – היועמ"שית כבר פועלת במהירות כדי לקטוע את צינורות החמצן הכלכלי של החרדים שאינם מתגייסים לצבא.