פרסום ראשון: בית המשפט הצבאי ביהודה גזר 35 שנות מאסר על המחבל שרצח את אליאב גלמן בצומת גוש עציון בשנת 2016. גזר הדין ניתן לאחר שהפרקליטות הצבאית החליטה להגיש ערעור על העונש שנגזר על המחבל, בו נידון ל-30 שנות מאסר בלבד.

במהלך הפיגוע, גלמן שלף אקדח וביצע ירי לעבר המחבל שהסתער על הנוכחים בטרמפיאדה עם סכין שלוף. כתוצאה מירי תועה של חיילים, גלמן נפגע באורח אנוש ולאחר שעתיים נקבע מותו.

גזר הדין שהטיל על המחבל 30 שנות מאסר ניתן לאחר שבית המשפט קבע כי המחבל סובל מספר שנים מסכיזופרניה פרנואידית וכי הוא שוחרר מאשפוז כחודש וחצי לפני האירוע בו נרצח גלמן.

השופטים בהליך הראשוני סרבו להרשיע את המחבל בעבירה של גרימת מוות בכוונה, אלא בעבירת הריגה, לאחר שרוב השופטים סברו כי לא הוכח שלמחבל הייתה "כוונת קטילה". על המחבל נגזרו 30 שנות מאסר.

כאמור, התביעה הצבאית הגישה ערעור על פסק הדין, בו דרשה כי המחבל יורשע בעבירה של גרימת מוות בכוונה וכי עונשו יוחמר. הערעור התקבל, כך שהמחבל הורשע בגרימת מוות בכוונה ועונשו הוחמר. עם זאת, גם לאחר הערעור השופטים החליטו שלא להטיל על המחבל עונש של מאסר עולם.

השופטים החליטו שלא להטיל על המחבל מאסר עולם, בין היתר מכיוון שהוא "היה מצויד בסכין מטבח שאינה גדולה", כן מכיוון שהמחבל נוטרל "בטרם הספיק לממש את זממו, ולדקור מי מבין יושבי התחנה".

השופטים הסבירו כי ההחלטה שלא להטיל על המחבל עונש מאסר עולם בשל "נסיבות חריגות הקשורות בעיקרן בנאשם ובמחלת הנפש שבה לקה, ואין בכך להמעיט כהוא זה מהסבל הנורא שהביאו מעשיו למשפחת המנוח ולעם ישראל כולו".

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו המייצג את משפחתו של גלמן מסר: "כמה מנותק מהמציאות צריך להיות בית המשפט הצבאי בערכאה ראשונה כדי להפך בזכותו של מחבל פעם אחר פעם בעוד דמי אליאב הי"ד, קצין בצה"ל, זועקים מהאדמה? המחבל ביצע פיגוע טרור במתווה ידוע של פיגועים שהובילו לצערנו ללא מעט נרצחים".

"בית המשפט מעמיד את המחבל כמי שעבירה שביצע הובילה תוך השתלשלות מקרים לרצח ועל ידי כך מנסה למלט את המחבל מהדין. תפיסה זו מעוותת מיסודה. המחבל הוא הרוצח שהגיע עד כדי מגע עם סכין במטרה להרוג, כל הרצח נובע מהתכנון והמעשה שלו הוא לא גורם חיצוני הוא הרוצח הוא המחבל הוא הטרוריסט והוא צריך לשאת בעונש מוות ולכל הפחות במאסר עולם".

בלייכר הוסיף: "התוצאה האבסורדית שהביא בית משפט קמא הוא קדימון למה שאנו הולכים לחוות אם יעמידו למשפט במתכונת דומה את מחבלי הנוח'בה. חייבים ליצור מערכת משפטית לשפיטת מחבלי טרור שתפעל בכלים מתאימים עם שופטים המחוברים למציאות".

מדובר צה"ל נמסר: "לאחר שבית המשפט הצבאי לערעורים קיבל את ערעור התביעה הצבאית על הכרעת הדין, והרשיע את הנאשם בעבירת גרימת מוות בכוונה, הוחזר הדיון בשאלת גזירת העונש לבית המשפט הצבאי ביהודה, אשר לא קיבל את עתירת התביעה הצבאית למאסר עולם והטיל על הנאשם עונש מאסר בן 35 שנים. התביעה הצבאית ערערה על גזר דין זה לבית המשפט הצבאי לערעורים, וביקשה להטיל על הנאשם עונש מאסר עולם. החלטה בנוגע לערעור טרם התקבלה".