54 משפחות עם אזרחות אמריקאית, אשר חלקן מחזיקות גם באזרחות ישראלית ונפגעו בטבח ה-7.10, הגישו לבית המשפט הפדרלי מחוזי בוושינגטון תביעה על סך חצי מיליארד דולר נגד איראן, אשר מימנה, חימשה, סייעה ותמכה בעשרות מיליוני דולרים בארגון הטרור חמאס, שביצע את הטבח ב-7.10. התביעה הוגשה בגין נזקי גוף ונפש שנגרמו לתובעים ו/או בני משפחותיהם במסיבת הנובה, בשדרות, בזיקים, בכיסופים ועוד.

התובעים ובני משפחותיהם מיוצגים ע"י משרד עו"ד ד"ר גדעון פישר ושות', שמרכז בחודשים האחרונים עדויות של למעלה מ- 1,250 משפחות הנפגעים. תביעה זו היא הסנונית הראשונה בסדרת תביעות, בסך מיליארדי ש״ח, שמוגשות ע״י עוה״ד ד״ר פישר וצוות מומחי משפט בינ״ל בארה״ב ובישראל, וביניהן תביעת ענק שצפויה נגד סוריה. התביעה נגד איראן הוגשה לביהמ"ש הפדראלי בוושינגטון, בשיתוף עם עו"ד דן קלישר מפירמת עוה"ד האמריקאית פוסטר גרהאם מילשטיין קלישר ועו"ד אשר פרלין, המתמחים בתביעות בארה"ב הקשורות בפעולות טרור ובמאבק בתומכיו.

התביעה מבקשת להטיל אחריות על איראן בהיותה נותנת החסות המדינתית של מתקפת הטרור וזאת בהתאם לחוק האמריקאי שקובע כי מדינה שהוגדרה על ידי הממשל האמריקני כנותנת חסות לטרור אינה חסינה מפני הליכים משפטיים נגדה, בתוך ארה"ב.

 במהלך החודשים האחרונים רוכזו במטה התביעות של 7 באוקטובר, בהובלת משרד עו"ד ד"ר גדעון פישר ושות', בשיתוף עם ארגון נפגעי פעולות האיבה ובסיוע עו״ד אורטל רייסמן יועמ"ש מטה ההסברה האזרחי, עדויות והוכחות רבות המוגשות ע"י עוה"ד, לבית המשפט, וזאת לצד חוות דעת של מומחים מתחומי הביטחון, הרפואה, המודיעין והמשפט, המצביעות על מעורבותה הישירה והעקיפה של איראן בתכנון, מימון, אימון ותמיכה בביצוע של פעולות הטרור, שבוצעו על ידי החמאס ואחרים ב-7.10.

כאמור, בימים אלה מוגשת ע"י עורכי הדין תביעה דומה לבית המשפט הפדראלי בוושינגטון, בשם 54 התובעים כנגד סוריה, בגין תמיכתה הישירה והעקיפה בארגון החמאס ובטבח ב-7.10.

מסעוד פזשכיאן, איסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)
מסעוד פזשכיאן, איסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)

עוה"ד ד"ר גדעון פישר ממשרד ד"ר גדעון פישר ושות': "לאחר חודשי עבודה ארוכים, במהלכם נאספו עדויות של נפגעים בגוף ובנפש וגובש צוות מומחים בינ"ל, משרדנו מוביל מהלך משפטי ומוסרי חשוב של הגשת תביעות נזיקיות נגד איראן ושותפיהם הנוספים של החמאס, אשר עומדים מאחורי המתקפה הנפשעת נגד אזרחים ישראלים ואמריקאים ב-7.10. מעבר למאמץ המלחמתי, חובה עלינו לפעול ולהילחם בחמאס ובתומכיו גם בפן המשפטי והנזיקי. בעזרת טובי המומחים בתחומים שונים, אנו מחויבים לוודא שהחמאס והגורמים שתומכים בו ישלמו על פשעיהם נגד האנושות".  

גל לוי (23, מר"ג), שאביו עדי בעל אזרחות אמריקאית, נפצע מירי מחבלים בנובה ועבר ניתוחים ושיקום ארוך בשיבא: "חיי מתחלקים ללפני ואחרי ה-7/10. אני מרגיש את הפציעה מידי יום, כי עדיין יש לי רסיסים בגוף וגם נפשית אני חי את רגעי האימה, כששכבתי פצוע, במבנה בכניסה לנובה, ומחבל נכנס ולקח לנו את הניידים. ראיתי את הרוע והאכזריות בעיניים. אני מרגיש שזו שליחות לספר את הסיפור שלנו גם בבית המשפט. אני מקווה שהתביעה הזו תעשה צדק ותעביר מסר חשוב למדינות בציר הרשע התומכות בטרור", סיכם לוי.

אלי חזן (57), מתנדב זק"א שקפץ ב-7/10 ופעל כ-4 חודשים ב-14 ישובים בדרום: "טיפלנו שנים בזירות פיגועים ותאונות דרכים קשות וחשבנו שראינו הכל. הטבח והמלחמה הזו הראו לנו הכל מתגמד. האכזריות והרוע אליהם נחשפנו דרך הטיפול בכבוד המת, מותירים משקעים ומחשבות שלא מרפות ממני. היו לי 3 בנים מגויסים בצו 8 וכשלפעמים חזרתי לישון בבית, סיפרתי סיפורים ובהמשך הבנתי שהמשפחה שלי גם הושפעה מהם. ניצול שואה לצד ילדים קטנים שנהרגו ונשרפו, טיפול בעשרות גופות במצבים שונים, זה משהו שבא אלי בהבזקים בשגרת החיים מאז  ואני יודע שחובה להילחם בכל הדרכים בטרור המפלצתי הזה".

סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, מומחה להתמודדות משפטית עם טרור ולשעבר ראש התביעה הצבאית באיו"ש: "הגורם העיקרי שמאפשר ומסייע לטרור האסלאמי הקיצוני להשתולל בכל העולם הוא כסף. איראן, כראש התמנון של ציר הרוע, בשיתוף ולצד מדינות אחרות כמו קטאר, מממנים ומקדמים טרור בכמעט כל יבשת. חלק משמעותי ביותר בהתמודדות בתופעה זו, הוא גביית מחיר, באמצעות הגשת תביעות אזרחיות, במדינות רבות ככל הניתן, נגד אותם הגורמים שאחראים באופן ישיר ועקיף לטרור. בדרך זו, לא רק שמשיגים פיצוי עבור נפגעי הטרור, אלא שאף מענישים את מחוללי הטרור".