פלסטיני, שוהה בלתי חוקי בישראל המזוהה עם חמאס, נעצר על ידי יחידת הגדעונים (33) בלהב 433 במשטרה בחשד לרצח יוחאי אבני - איש שב"ס שנדקר למוות בביתו בגבעון החדשה לפני מספר שבועות. החשוד, תושב יהודה ושומרון בשנות ה-20 לחייו, הודה במיוחס לו ושחזר את הרצח.

חקירת המניע טרם הסתיימה, אך לפי הערכות - לא מדובר באירוע טרור, או אירוע שקשור באיזה אופן לשירותו של אבני בשב"ס. על פי הערכות, לפי שעה, מדובר בפריצה לבית ש"הסתבכה" והסתיימה בדקירתו למוות של אבני ולהצתת ביתו.

נציב שב"ס רב גונדר קובי יעקובי, בירך על המעצר, ובניגוד לעמדת חוקרי המשטרה והשב"כ, מתעקש כי מדובר באירוע בעל אופי לאומני: "המדובר בבן עוולה המוכר לשב״ס כעצור בטחוני משויך חמאס, אשר ביצע את הרצח באכזריות המאפיינת את הבזויים באויבנו. הגם שמאפייני האירוע מלמדים כי אין קשר לעבודתו של המנוח כלוחם כליאה, לראייתי המדובר בפעולת טרור ואיבה חמורה וקשה שבוצעה בידי מחבל ואני קורא למצות עמו את הדין במלוא החומרה".

זירת רצח יוחאי אבני בגבעון החדשה (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
זירת רצח יוחאי אבני בגבעון החדשה (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

בשב"ס טוענים דעתם כי מדובר בפעולת איבה שכן מדובר בחשוד שמוכר להם ממעצר מנהלי קודם על רקע עבירות טרור מטעם חמאס וגם אם לא ידע שמדובר באיש שבס, הוא פרץ לבית ביישוב של יהודי, אירוע שהתגלגל לרצח. לדעתם, אין מניע אחר מאשר לאומי. יתרה מכך, הזירה מדברת בעד עצמה מאחר והוא ניסה לשרוף את הגופה. אירוע רצח דומה היה של בני הזוג כדורי ב-2019 שנרצח בדירתם בשכונת ארמון הנציב. לאחר מכן פורסם כי רצח בוצע על רקע לאומני על ידי תושב חברון.

גורם בשב"ס ציין בפני מעריב: "אנחנו בדיעה שזה אירוע לאומני גם אם החשוד לא ידע כביכול, שמדובר בבית לוחם שב"ס, הוא ניסה לכאורה להתפרץ לבית במושב יהודי, ואם החליט לרצוח את בעל הדירה ששהה במקום ובהמשך אף הצית את הבית כדי לשרוף את גופתו הרי כל מרכיבי הזירה מדברים בעד עצמם מבחינתנו, אבל אנחנו לא הגוף החוקר. יכול להיות שלא ניתן לבסס ראיות בנוגע לקביעה זו אבל זה ברור. החשוד מוכר לשב"ס ממעצר מינהלי על רקע פעילות טרור".

בתחילת החודש, כזכור, אותרה גופתו של אבני לאחר שנעדר מעבודתו. נציגים משירות בתי הסוהר הגיעו לדירתו, הריחו ריח חריף ופרצו לדירה, בתוכה איתרו את הסוהר כשהוא דקור וללא רוח חיים. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו למקום, נאלצו לקבוע את מותו לאחר שחולץ מהמבנה על ידי לוחמי האש לאחר שהדירה הוצתה.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "מברך את המשטרה והשב"כ על מעצר המחבל החשוד ברצח של לוחם הכליאה יוחאי אבני הי"ד בפעולת טרור מחרידה. אנו מחבקים את משפחת אבני ברגעיה הקשים, ונעשה הכל כדי שימוצה הדין עם הרוצח המתועב".