העתירה שהוגשה נגד קידומו של רפ"ק סויסה הובילה לחלופת האשמות בין היועמ"שית לממשלה לשר בן גביר. לאחר שהפרקליטות הודיעה לבית המשפט בשמו של בן גביר שמעולם לא נתקבלה המלצה על קידומו של סויסה - השר הודיע לבית המשפט כי הודעת הפרקליטות לא נכונה.

 כעת מלחמת הגרסאות עולה מדרגה ופרקליטת מחוז ירושלים בתמיכת ד"ר גיל לימון מלשכת היועמ"שית טוענת בפני בית המשפט כי הודעתו של בן גביר אינה קבילה בבית המשפט ואין לו סמכות לייצג את עצמו בבית המשפט. 

המפכ"ל והשר בן גביר תחת אש: "בטלו מינויו של רפ"ק סויסה למפקד"
קצין שנחקר בשל זריקת רימון הלם על מפגינים, מונה למפקד תחנה

כזכור, מוקדם יותר החודש הגישו עורכי דין בכירים עתירה כנגד מינויו של רפ"ק סויסה למפקד תחנת תל אביב דרום. בעתירה שהוגשה על ידי עו"ד יעקב אנוך ועמי אסנת ממשרד פירון נטען כי נגד סוויסה, שהשתמש ברימוני הלם נגד מפגינים בעבר, תלויות תלונות בדבר התנהגות אלימה ושיטתית, בניגוד לפקודות, תוך שימוש באמצעי לחימה מסכני חיים. 

העותרים, עורכי הדין יוסי אשכנזי, נדב ויסמן, תמי פירון-סמורודינסקי, חיים רביה, נגה רובינשטיין, נמרוד רוזנבלום ויאיר גבע, טענו בעתירה כי "קידומו של הקצין בנסיבות אלה נגוע בפגמים פורמליים ומהותיים כאחד" - ומהווה הפרה של פקודות המשטרה, ועל כן יש לבטל את הקידום".

פעילות המשטרה באזור תארבין  (צילום: דוברות המשטרה)
פעילות המשטרה באזור תארבין (צילום: דוברות המשטרה)

בתשובתם לבית המשפט מאמש, ציינו עורכי הדין כי הם מברכים על הודעת המדינה לפיה לא התקבלה החלטה לקדם את רפ"ק סויסה בדרגה או בתפקיד, "בכך מושגת מטרת העתירה שביקשה לעצור את מינויו וקידומו של רפ"ק סויסה בנסיבות הקשות שתוארו בעתירה".

עורכי הדין מציינים כי "קשה שלא להרים גבה נוכח הודעת הפרקליטות, בהתחשב גם בעיתויה לאחר הגשת כתב האישום וגם בעובדה שהפרסומים אודות העלאתו בדרגה וקידומו לתפקיד מפקד תחנה פורסמו בערוצי תקשורת שונים תוך פירוט המלצת המפכ"ל ואישורו של השר ללא כל הכחשה שלהם, ולמעשה באופן המצביע על כך שמקור הפרסום דווקא בהם".

משטרת ישראל, ארכיון (צילום: פלאש 90)
משטרת ישראל, ארכיון (צילום: פלאש 90)

עורכי הדין מוסיפים כי הם מסכימים למחיקת העתירה אבל מבקשים מבית המשפט לשקול לחייב את המדינה בהוצאות ולהודיע להם בטרם תתקבל החלטה על קידומו של רפ"ק סויסה, כל עוד לא הסתיים הליך רימוני ההלם ובירור התלונות במח"ש".

עו"ד יעקב אנוך, בא כוחם של העותרים מסר בתגובה: "הסתירה בין עמדתו של בן גביר לבין עמדת הפרקליטות היא לא פחות ממדהימה. מובן כי הדבר מאושש את טענותינו לגבי פסלות הניסיון לקדם את הקצין ואף מוסיף טענות חדשות וחמורות".