רנ"צ בדימוס יעקב שבתאי, מפכ"ל המשטרה היוצא, התנגד לפני כשנה נחרצות למינויו של מי שהיה אז תנ"צ דני לוי, לכהן כמפקד מחוז תל אביב במקומו של ניצב עמיחי אשד שהודח מתפקידו, ושבועיים אחרי שפרש רנ"צ בדימוס שבתאי, הוא מקבל מאחורי גבו את ניצב לוי, כמועמד למפכ"לות אחרי הודעת הפרישה מהמרוץ של ניצב אבשלום פלד.

נשמע מפוזר מדי? אז ממש לא. אלו בדיוק המהלכים המתרחשים כעת במשטרה שעה שערב לפני שמ"מ המפכ"ל ניצב פלד אמור היה להופיע בפני הוועדה הממליצה למינוי בכירים בפעם השלישית בתוך פחות מחודשיים, הוא מניח מכתב פרישה, כמי שלא רוצה להסתבך עמוק יותר בתוך הסאגה, שעוררה היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה בהחלטתה לקיים שימוע לניצב פלד, לפני קבלת ההחלטה בעניינו נוכח חשדות שעלו כלפיו לביצוע עבירות בנייה ועבירות נוספות בביתו ובתקופת שירותו.

יועד לביצוע פשע חמור: אקדח טעון ודרוך נמצא מוסלק בדירה בג'סר א-זרקא
מקוסטה ריקה לישראל בתוך רכב אספנות: סוכלה הברחה של 232 ק"ג קוקאין

תחילה, נראה היה כי ניצב פלד נחוש בחוסנו לעמוד בראש המערכת אלא שבשני האחרון החליט לפרוש כאמור מהמרוץ ובהודעה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהיה נחרץ בעמדתו והביע בפלד תמיכה מלאה, הוא מודה לו על האמון אולם סבור כי עבורו ועבור הארגון יהיה נכון בשבילו להסיר את מועמדותו ולסיים את האירוע המטלטל הזה. ניצב פלד ימשיך לכהן כמ"מ המפכ"ל עם סמכויות מוגבלות, עד למינוי מפכ"ל קבע.

אבשלום פלד (צילום: אריה ליב אברמס, פלאש 90)
אבשלום פלד (צילום: אריה ליב אברמס, פלאש 90)

בעקבות מכתבו של ניצב פלד ולאחר שנפגש עם השר לביטחון לאומי בן גביר הוציאה לשכת השר הודעה ובה היא מציינת כי השר הציג מועמד חדש בפני הוועדה הממליצה והוא ניצב דני לוי, מפקד מחוז חוף. חשוב לציין, כי ניצב לוי, הועלה לדרגת ניצב ומכהן כמפקד מחוז חוף מזה פחות משנה ועוד קודם לכן שימש כסגן מפקד מחוז ירושלים שם זכה להערכה רבה.

כמו כן שימש ניצב לוי, המשרת במשטרה מאז שנת 1985, כקצין אג"מ במרחב יפתח, מפקד תחנת שכונות במחוז ת"א, מפקד תחנת לב ת"ט, וקצין אגף המבצעים של מחוז תל אביב. בהמשך מונה לפקד על מרחב יפתח, מרחב ירקון וסגן מפקד מחוז ירושלים תפקידו האחרון לאחר שמונה לפקד על מחוז חוף. ניצב לוי הוא בוגר תואר ראשון בלימודים כללים ותואר שני במדעי החברה.

ניצב דני לוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניצב דני לוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ההחלטה להכריז עליו כמועמד למפכ"לות מתקבלת שוב ללא התייעצות מוקדמת מול היועמ"שית לממשלה והיא מועברת ישירות לוועדה, כשלא בטוח שגם היא תזכה לתמיכה של עו"ד בהרב מיארה, בעת שתידרש עמדתה בנושא. בכל מקרה במידה וניצב לוי יזכה במשרת המפכ"ל ללא ספק המינוי הזה עלול להוביל לפרישה של ניצבים מכהנים וכן לתזוזה של ניצבים בכירים ומנוסים כדוגמת מפקד מחוז מרכז ניצב אבי ביטון שההערכה הגוברת היא כי ימונה לפקד על מחוז ירושלים שנותר מיותם ללא מפקד אחרי פרישתו של ניצב דורון תורג'מן. 

ישנם הגורסים כי מלכתחילה "הקריב" השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, את ניצב אבשלום פלד, לאחר שהעלה את שמו כמועמד למפכ"לות וזאת חרף העובדה שידע כי לא מילא תפקיד של מפקד מחוז. לטענתם, "בן גביר רצה מבעוד מועד את ניצב דני לוי לכהן כמפכ"ל אבל הוא חיכה לתזמון המתאים. ברגע שניצב פלד הבין שהוא לא יעבור את הוועדה הוא פרש ובן גביר מיהר לשלוף את שמו של ניצב לוי. כזכור, רק לפני חודשים ספורים הועלה לוי לדרגת ניצב וכעת הוא עתיד לעלות לדרגת רנ"צ ולשמש כמפקח הכללי של המשטרה" .

בסביבת השר בן גביר הודפים את הטענות הללו ומציינים: "השר רצה את ניצב פלד כמפכ"ל ומשזה הודיע על החלטתו לפרוש נוכח העובדה שהבין כי הוא נלכד בחיסול ממוקד, הבחירה בעדיפות השנייה של השר היא ניצב דני לוי, נוכח יחסי האמון השורים ביניהם ומערכת היחסים המצוינת. ניצב לוי מוערך על ידי השר למרות שיש ניצבים נוספים ראויים ולכן הוא העלה את שמו כמועמד למפכ"לות בידיעה שגם עתה ינסו לטרפד את המינוי".