התפתחות בחקירה המתנהלת ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 במשטרה, בעניין החשד לעבירות שוחד ואי סדרים בהנפקת רישיונות לנשיאת נשק על ידי המשרד לביטחון לאומי. אחד החשודים שנעצר קשור לדמות בכירה בעולם הספורט.

הבוקר (שלישי) הפכה החקירה לגלויה עם מעצרם של ארבעה חשודים בהם פקיד רישוי במשרד לביטחון לאומי וכן שלושה חברי רשת שפעלו לגיוס הבקשות והשגת האישורים וכן עוכבו לחקירה עשרה מעורבים המוגדרים כמעאכרים ופעלו במסגרת הרשתות החברתיות לאיתור מבקשי רישיונות. גורם במשטרה מציין כי מדובר "בפרשיית חקירה משמעותית שמן הסתם עניינה את הציבור במהלך החקירה הסמויה ואני מברך על כך שהפרטים שלה לא דלפו החוצה. זה מספר שבועות מתנהלת ביאח"ה חקירה סמויה לאחר אישור שניתן על ידי היועצת המשפטית לממשלה, פרקליט המדינה וראש אח"מ בחשד לאי סדרים ועבירות פליליות חמורות בהנפקת אישורים לרישיונות נשק בתוך המשרד לביטחון לאומי".

לדבריו מדובר בחקירה רגישה מאד ממספר טעמים גם לצורך הבדיקה מי אלו שלהם הונפקו רישיונות להחזקת נשק והטעם השני הוא שיאח"ה מנהלת חקירה בתוך המשרד הממונה על המשטרה. עוד עולה כי בין השאר הוגשה עתירה לבג"צ שמאיצה את החקירה כדי למנוע הדלפות. 

"אנחנו בודקים את החשד לעבירות שוחד ובשוליים אנחנו בודקים למי הונפקו אותם רישיונות והאם ישנם פקידי ציבור שהעניקו רישיונות להחזקת נשק. החקירה עסקה הן בתחום הפלילי והן בתחום הרגולטורי" אומר אותו גורם ומציין כי הוא לא איש בשורות בשלב הזה בנוגע לתחום הרגולטורי וכי החקירה בנוגע לעניין זה נמשכת.

"היציאה לחקירה גלויה היום היא במסגרת תיק השוחד. ביצענו מעצרם של ארבעה חשודים ועיכבנו עשרה. בין חשודים עובד המשרד לביטחון לאומי וארבעה שהם חברי רשת שניהלו את הרשת תוך ניהול קשר מול הציבור בפנייה להציע רישיונות לנשק גם במקרים שבהם מגיש הבקשה לא עומדים בקריטריונים. עשרה אחרים הם המעאכרים, שדגו וצדו את הפונים והעבירו לחברי הרשת, הם העבירו כסף למתווכים ודרכם לאותו פקיד רישוי לכאורה. 

אנחנו מדברים על מאות אנשים ששילמו תמורת קבלת הרישיון לנשק וגם אליהם נגיע במסגרת החקירה כדי לברר האם ידעו שמדובר בעסקת שוחד או סברו שמדובר בתשלום עבור שירות שקיבלו לכאורה. הפרשה הנאמדת בהיקף של מאות אלפי ש"ח כאשר בגין כל רישיון שילמו המבקשים בין מאות לאלפי ש"ח. 

בחקירה ביאח"ה עולה חשד כי פקיד הרישוי קשור לאותם חברי הרשת על רקע קרבת מגורים. הגורם הבכיר במשטרה מציין כי פקיד רישוי שהוסמך כהלכה , צעיר והוא לא מבין משרות האמון של המשרד לביטחון לאומי. "לפחות תיק השוחד לא מגיע ללשכת השר" הוא אומר ומציין . 

"בחקירה הזו אנחנו בודקים גם את התחום הרגולטורי ומי שעקב יודע שאנשי המשרד גם בכירים היו אצלינו בחקירה גם באזהרה. החקירה בנושא זה עדיין נמשכת. בשלב הזה אני שולל לחלוטין קשר בין הפרשה המעלה חשד לשוחד לבין הנושא הרגולטורי וכראיה קיבלנו מתוך המשרד קיבלנו מידע אודות חשדות לגבי התנהלות ברשתות החברתיות בנוגע להנפקת הרישיונות". 

גל הנפקת הרישיונות נפתח במרץ 2023 בעקבות פיגועים שאירעו ואז נפרץ הסכר אלא שהוא התעצם אחרי ה-7 באוקטובר ואני נוטה ל אמין שאותו פקיד רישוי הוסמך עוד אז. כל אדם שעלה בחקירה שקיבל את הנשק בניגוד לתבחינים  דאגנו מול המשרד לבצע פנייה ולאסוף ממנו את הנשק וזאת תוך שמירה על החקירה הסמויה. 

ממשרד לביטחון לאומי נמסר כי "במשרד לביטחון לאומי מברכים את שוטרי וחוקרי יאח״ה בלהב 433 על מעצרם הבוקר של מספר חשודים במתן רישיונות לנשק שלא כדין, באמצעות שוחד לאנשים שאינם זכאים על פי-הקריטריונים. טוב שמתגלה שמדובר בחשד כנגד  פקיד זוטר מתוך מאות מעובדי המשרד לביטחון לאומי, אשר לכאורה מעל בתפקידו וזאת בניגוד לפרסומים הכוזבים שניסו לצייר כל מיני גורמים אינטרסנטים. מה-7.10 עובדי האגף לכלי יריה במשרד לביטחון לאומי עושים עבודת קודש למען ביטחונם של אזרחי ישראל, והנפיקו למעלה מ-150,000 רשיונות נשק לזכאים, תוך כדי עבודה מאומצת סביב השעון. נמשיך במסגרת הרפורמה שהמשרד מוביל - לתת לכמה שיותר אזרחים זכאים רשיונות לנשק".