ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) התכנסה אתמול (רביעי) לדיון מעקב חמישי בנושא עדכון סטטוס חיפושים אחר הילדה היימנוט קסאו.

כזכור, היימנוט קסאו בת ה-9 מצפת, נעלמה ב-25 בפברואר האחרון, ונראתה לאחרונה במרכז הקליטה שבו התגוררה עם משפחתה. לאחר היעלמותה, החלו חיפושים נרחבים בהשתתפות מאות מתנדבים וכוחות הצלה, אך עד כה לא נמצא קצה חוט ברור לגבי מקום הימצאה.

סער הציב דרישה אחת, נתניהו ורעייתו סירבו והמגעים על סף פיצוץ | דיווח
יואב קיש במסר ברור: "אם סמוטריץ ובן גביר יחליטו לפרוש, שיתכבדו ויפרשו"

טפסאי קסאו, אביה של היימנוט טען היום בפני ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות כי חברתה של היימנוט הייתה עדה לרגע חטיפתה: "חברה של היימנוט נתנה תיאור מדויק של אדם עם פאות שתפס את היימנוט ושם אותה על הגב וברח.

אותו אדם ניסה לתפוס גם את החברה של היימנוט אך היא ברחה בזמן. הילדה מסרה את העדות הזאת למשטרה ולמורה שלה. בזכות הדיונים שוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות מקיימת - אנו רואים האצה בתהליך החיפושים והחקירה המשטרתית. צריך להקים צוות חקירה של מומחים שיחקרו את היעלמותה".

החיפושים אחר היימנוט קסאו בצפת (צילום: דוברות המשטרה)

במשטרה טוענים שהעדות של הילדה נבדקה ונשללה. פקד וואפי סעד, סגן מפקד יל"פ מרחב כנרת אמר בהמשך לדבריי האב כי "האינדיקציה הזאת נבדקה בזמן אמת והכיוון הזה נשלל. חקרנו את העדות של הילדה באמצעות מתורגמנית. לא הסתפקנו בזה ואף הבאנו חוקר ילדים שהוא דובר אמהרית. ביצענו הרבה פעולות חקירה שאני לא יכול לפרט על כולם כאן בדיון פתוח, השב"כ היה מעורב גם כן בחקירה כבר מהשבוע הראשון. שב"כ עדיין בתמונה ואנחנו מבצעים הרבה בדיקות בשיתוף פעולה איתם".

ח"כ עודד פורר יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות אמר כי ישנן עדויות שלא נבדקו עד הסוף: ״צריך להגיע לחקר האמת. אני דורש משר העלייה והקליטה להקים עכשיו ועדת בדיקה בראשות שופט, לאשר אותה בממשלה ולתת לה סמכויות לזמן את כל הגורמים הרלוונטיים. ועדת בדיקה ממשלתית צריכה לבדוק איך האירוע הזה נוהל מלכתחילה.

יש עדיין עדויות שלא נבדקו וזה לא מתקבל על הדעת. בעיניי, המפתח למציאת היימנוט מתחיל בעדות של הילדות. במשך חצי שנה המשטרה לא הצליחה להגיע לפריצת דרך, צריך לחזור לנקודת ההתחלה לעדות של הילדות".

החיפושים אחר היימנוט קסאו (צילום: דוברות המשטרה)
החיפושים אחר היימנוט קסאו (צילום: דוברות המשטרה)

סנ"צ איציק בן אבו, מפקד תחנת צפת במשטרת ישראל מסר: "יש לי שוטר בן העדה האתיופית, שנפגש עם משפחת קסאו אחת לשבוע. למשפחת קסאו יש את הטלפון של אותו שוטר והם יכולים ליצור איתו קשר בכל שעה ביממה. מאז שנכנסתי לתפקיד ביצענו כבר שלושה ימי חיפושים, אנחנו מדינת חוק, אני לא יכול להיכנס לכל דירה ללא צו רלוונטי או אישור לאחר בקשה של המשטרה.

נכנסנו למאות דירות בעקבות מידע מודיעיני במטרה לחפש את היימנוט. כל חדר וכל בית במרכז הקליטה בצפת נבדק. הורי החטופים בעזה ביקשו לסייע בחיפושים אחרי היימנוט ואנחנו נזמין אותם למבצע החיפושים הבא. במעגל הראשון והשני ביצענו עשרות חיפושים ולא מצאנו שום ממצא, לצערי אנחנו עדיין בלי קצה חוט".

יו"ר הוועדה ח"כ פורר סיכם את הדיון וטען כי הדברים שעלו בדיון הם שערורייה: ״המשימה שלנו היא למצוא את היימנוט. ישיבת המעקב הבאה תהיה דיון חסוי בהשתתפות כל גורמי המקצוע הרלוונטיים".