פחות מיממה אחרי הפיגוע הרצחני בבקעה ובעיצומו של מצוד אחרי חוליית המחבלים שרצחו את יהונתן דויטש בן ה-23 מבית שאן, נחשפו תושבים ועובדים של משרד הביטחון למחזות מטרידים היום (שני) בשעות הבוקר באזור גדר המערכת סמוך לטולכרם וכן בגדר בעטרות הסמוך לירושלים, שעה שפלסטינים תושבי שטחים באין מפריע ממש תועדו כשהם מטפסים מעל לגדר המערכת בשני האתרים המוזכרים, ומשתלשלים באמצעות חבל לתוך שטחי מדינת ישראל.

נזכיר רק כי הפיגוע בכביש 90 באזור הבקעה, כך עולה מהתחקיר שמבוצע על ידי צה"ל, ככל הנראה היה מתוכנן ומוקפד ובוצע במקצועיות על ידי חוליה שהכירה את האזור ונמלטה בתוך זמן קצר. כיוון שהאזור כולו מרושת במצלמות סביר להניח שהחוליה תלכד בסופו של מצוד וכוחות צה"ל ושב"כ בסיוע משטרה ישימו את ידם על המרצחים. 

לשב"ח שלי יש סולם: הפצצה המתקתקת מתחת לאף של כולנו נחשפת | צפו
שניים מהם מרצועת עזה: 14 שוהים בלתי חוקיים נעצרו במתחמים שונים ביפו

האירועים הללו מכניסים לחרדה את תושבי הישובים הסמוכים מחד הוד השרון, רעננה וכפר סבא ומהצד השני תושבי ירושלים והישובים הסמוכים. "לצערנו, שום דבר לא מתריע ומרתיע בפני הפלסטינים תושבי שטחים כשהם מחליטים להיכנס לשטחי מדינת ישראל והאבטחה סביב גדר המערכת, מופקרת על כל המשתמע מכך. בעיקר חמור בעיננו שהם נכנסים מטפסים מעל לחומה ומסתייעים בחבל להיכנס לתחומי המדינה כשעל גביהם תיקים גדולים ואיש לא יודע מה יש בתוכם. מחר זה יהיה רובה  M-16 ופלישה כזאת תסתיים בעוד פיגוע".

בת חפר על רקע טול כרם (צילום:  שחר יערי פלאש 90)
בת חפר על רקע טול כרם (צילום: שחר יערי פלאש 90)

"רק לאחרונה נרצח בביתו לוחם שב"ס ומי יודע כיצד נכנס לאזור תושב השטחים? בראשון האחרון היה פיגוע רצחני בכביש 90 וזה לא הסוף לדאבוננו. אז זה נכון שלעולם לא תהיה אטימה הרמטית אבל איש לא ציפה שתהיה הפקרות שכזאת וצה"ל חייב לתת על כך את הדעת ולא בססמאות. המשטרה טוענת בפירוש שזו לא הגזרה שלה וצה"ל לא נמצא במקום אז זה ברור שחיינו, חיי התושבים באותם אזורים אינם בטוחים ומופקרים" הם אומרים. 

נציין כי בשני המקרים השעה הייתה 05:00 בבקר, והמראות איומים למדי כשאיש לא מונע את כניסת השב"חים לתחומי המדינה חלקם אולי כדי לעבוד ולהתפרנס, חלק נוסף נכנס לכאן כדי לבצע עבירות רכוש פליליות ובכללן, גניבות מבתי עסק , התפרצויות לדירות וכמובן גניבות כלי רכב. ואולם גם אם מדובר במעט , ישנם כאלה שבכוונתם לבצע פיגועי טרור דווקא הם יותר מהשאר צריכים להטריד את כוחות הביטחון. 

בצה״ל מעריכים: בין 30 ל-40 אלף שוהים בלתי חוקיים מאיו״ש נמצאים בשטח ישראל

בתוך כך, בצה״ל מעריכים כי בין 30 ל-40 אלף שוהים בלתי חוקיים מאיו״ש נמצאים בשטח ישראל. בצה״ל ראו את הסרטון של הקלות בה הפלסטינים חוצים את גדר ההפרדה ונכנסים לשטח ישראל. ״מדובר בסרטון. זאת תמונה שאנחנו לא רוצים לראות במיוחד אחרי ה-7 באוקטובר״ אמרו.

בשנתיים האחרונות פועלים בפיקוד המרכז לשנות את המציאות של מעבר פלסטינים לא מורשים משטחי איו״ש לשטח ישראל. בין היתר על ידי שדרוג המכשול. הקמת מערכות התראה, מצלמות ניבוי מערך התצפיתניות ופעילות של מארבים באזורים מיועדים. במקביל שונו נוהל פתיחה באש ובצה״ל אומרים כי חיילי צה״ל ביצעו לא פעם ירי לעבר מי שניסה לחצות את גדר ההפרדה.

רק בסוף השבוע תיעדו לוחמי יחידת 636 שהיו במערב בקוו התפר בחטיבת יהודה במספר פלסטינים החוצים את החומה. הלוחמים הצליחו לעצור את הפלסטינים. בצה״ל מציינים כי המוטיבציה של הפלסטינים לחצות את הגדר היא גבוהה. מצד אחד המצב הכלכלי ובמיוחד מאז אוקטובר נרשמה הרעה במצב הכלכלי ברשות וכך גם נרשם זינוק באבטלה. מצד שני מעסיקים ישראלים מפעילים לחץ על אותם מחפשי עבודה להגיע לישראל כדי לקבל משרות. עוד אומרים בצה״ל כי העובדה כי קיים מחסור במקומות כליאה בשב״ס אין יכולת אמיתית לבצע הליך מעצר או הענשה של שוהים בלתי חוקיים ובפועל הם מוחזרים לאחר שעות לשטחי הרשות.

שוהים בלתי חוקיים בישראל (צילום: צה"ל)

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל ולוחמי מג״ב פועלים בעוטף ירושלים יחד עם כוחות הביטחון, בכל שעות היממה ובכל ימי השנה, נגד הסתננות של פלסטינים ללא אישורי שהייה לישראל. בעקבות התגברות ניסיונות הכניסה מיו״ש לישראל שלא כחוק בחודשים האחרונים, הוגברה הפעילות של מג״ב עוטף ירושלים בהתאמה, זאת לאורך עשרות קילומטרים של תווי גדר הביטחון המקיף את גזרת ירושלים".