אחרי לילה ארוך ובדיקות מודיעיניות לצד בדיקות מעבדה לרבות במכון לרפואה משפטית באבו כביר וכן במעבדת ה-DNA של המשטרה, הוברר באופן סופי כי הגופה שנמצאה כשהיא מרוטשת ברחוב הלח"י בתל אביב בעקבות פיצוץ מטען חבלה רב עוצמה היא גופתו של המחבל, תושב שכם שבשומרון, שמצא את מותו במה שמכנים כ"תאונת עבודה" בשל כשל מערכתי בעת הרכבת המטען ומערכת ההפעלה שלו.

מאותו רגע החלו כוחות שב"כ וצה"ל בפעולות מודיעיניות, חקירתיות ויזומות בשכם במטרה להתחקות אחר כל בדל מידע שיוביל למניע שמאחורי אותו פיגוע, מועד הגעתו של המחבל לישראל, האם פעל לבדו, האם זכה לסיוע של גורמים ישראליים, היכן רכש את המטען ומה היה היעד שלו לביצוע הפיגוע והפעלת מטען החבלה מטרים ספורים מבית מדרש הרשב"י ברחוב הלחי בתל אביב, שם באותה שעה התקיימה חתונה עם עשרות חוגגים. 

מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב פרץ עמר, אמר בהצהרה לתקשורת על הפיגוע אמש בעיר כי המחבל "כנראה הבחין בבית הכנסת ורצה להיכנס אליו". לפי עמר, "אז, המחבל החליט לעצור לרגע כדי לדרוך את המטען, אבל הוא כנראה לחץ על משהו אחר - והפעיל את המטען".
 

הותר לפרסום: נגד בצה"ל נהרג מהפגיעה הישירה הבוקר בגליל המערבי
חיים רמון: "עסקה רעה, אמרתי לעינב צנגאוקר בפנים שהילד שלה לא יחזור"

חזרנו אל זירת האירוע ביום שאחרי, כשהחיים שבו למסלולם לכאורה ופגשנו בבעלי עסקים, בתושבים וגם במתפללים בבית המדרש הסמוך למקום הפיגוע שרק בנס הסתיים ללא נפגעים למעט המחבל, מהם גם למדנו פרטים חדשים על מה שהתרחש שם באמת.

זירת פיצוץ המטען בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
זירת פיצוץ המטען בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

אלי יוסף בעליה של חנות טמבור במקום שקיר מבנה העסק שלו והמשאית שלו נפגעו בפיצוץ סיפר: "אנחנו סוגרים כמדי יום בשעה 17:00 אחר הצהריים והפיגוע התרחש על הקיר שלנו ממש בשעה 20:03 במדויק. במצלמות האבטחה רואים את המחבל שמגיע עם תיק גב גדול לרחוב הלח"י נעצר ומתיישב על הספסל שבסמוך לכניסה לעסק שלי. בשלב מסוים בנסיבות שהמשטרה והשב"כ חוקרים, אירע פיצוץ עז שהסב נזק לעסק שלי ולמשאית הקטנה שחנתה במקום".

זה יכול היה להסתיים אחרת, אילו רק היה מגיע כמה שעות קודם לכן. אתה חושש?
"אנחנו לא חוששים. יש לנו השגחה פרטית ומעבר לכך האירוע בהחלט היה יכול להסתיים בצורה קשה יותר ונמנע פה אסון כבד. מטרים ספורים ממש ממקום הספסל שעליו התיישב ושם לכאורה אירעה התקלה ישנו בית המדרש שפתוח מהשעה 06:00 בבקר ועד ל-23:00 בלילה. אתמול היה פה אירוע במסגרת ט"ו באב ועשרות מתפללים וחוגגים שהו במקום בזמן הפיצוץ. אם המחבל היה ממשיך כעשרה מטרים המחיר היה כבד מאד. אנחנו מציבים בכניסה לעסק מדי יום מתקן שתייה לכל מי שחולף במקום ולא משנה מין, צבע ודת ומבקשים מיהודים לברך. זוהי השמירה שלנו לעניות דעתי".

קיר החנות שנפגע בפיצוץ המטען (צילום: אלון חכמון)
קיר החנות שנפגע בפיצוץ המטען (צילום: אלון חכמון)

דוד, אברך צעיר בשנות ה-20 לחייו שנוהג לפקוד את בית המדרש ומתגורר בסמיכות, נזעק לדבריו למקום בעת ששהה בביתו וזאת במסגרת היותו מתנדב ב"איחוד הצלה".

"רצתי לכאן וראיתי שהגופה מפוזרת ממש כך שהבנתי שאין לנו מה לעשות פה. אני נוהג לפקוד את בית המדרש כל יום ויש פה מאות אנשים וגם אתמול היו פה לא מעט במסיבת חתונה. זה נס גלוי שהקדוש ברוך שומר עלינו ומצילנו מיד כל אויבנו. אנחנו לא מפחדים כי עם ישראל חי", סיפר.

המשאית שנפגעה מפיצוץ המטען בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
המשאית שנפגעה מפיצוץ המטען בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

אי אפשר להתעלם מהעובדה שמיד אחרי הודעת המשטרה ושב"כ לגבי העובדה שמדובר במפגע טרור, לקחו ארגוני החמאס והחיזבאללה אחריות על הפיגוע הזה.

זירת הפיצוץ בתל אביב (צילום :אלון חכמון)

בכירים במשטרה מאשרים ל"מעריב" כי הרבה מזל שיחק לתושבי תל אביב, כי בהתחשב בגודל המטען בהחלט הנחתו במקום הומה אדם הייתה מובילה לאסון כבד. הפיצוץ התרחש במרחק של פחות מעשרה מטרים מבית עסק וכן במרחק קצר מבית כנסת. 

נדגיש כי פיצוץ המטען התרחש כ-50 מטרים מצומת הרחובות הלח"י ומשה דיין, סמוך למרכז מסחרי קטן ומגדלי מגורים כשמעברו השני של הכביש תחנת משטרה תל אביב דרום באזור הומה אדם שלא מן הנמנע היה יכול להוות יעד אסטרטגי לביצוע פיגוע חבלני.