מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, הגיש היום (חמישי) מסמך רשמי וזועם לבג"ץ בו הוא קובע כי המגעים בין הצבא לבין משרד מבקר המדינה נכשלו והוא מבקש להסיר את צו הביניים האוסר עליו לקיים הליך ביקורת בעת הזו על צה"ל והשב"כ. בנוסף, ביקש מבקר המדינה לקבוע דיון חד צדדי וחסוי מול בית המשפט, בו יוכל להציג את טיוטות דו"ח הביקורת שנכתבו, בטענה שצו הביניים לא מאפשר להשלימן ומונע הלכה למעשה את הליך הביקורת. 

המבקר הדגיש כי בחלוף כמעט שנה מהאירועים "אין אף גוף חיצוני שמתחקר את תפקודם של צה"ל ושב"כ. מצב דברים זה אינו מתקבל על הדעת ועומד בניגוד גמור לחוק" ומדגיש ש"ביקורת המדינה לא נחסמה במלחמות קודמות ובעת לחימה - נהפוך הוא. והטענות שהעלו צה"ל, שב"כ והיועמ"שית לפיהן עריכת ביקורת המדינה בזמן לחימה פוגעת בביטחון המדינה ובקשב המפקדים, מלמדות על היעדר הפנמה של חשיבות הביקורת ותפקידה".

ראשי השב"כ והמוסד יצאו למצרים; זו הסוגיה שתעמוד במוקד 
"הרעשים היחידים שאת צריכה לשמוע הם של המצפון שלך": רגב מותקפת

הרצי הלוי, רונן בר (צילום: דובר צה''ל)
הרצי הלוי, רונן בר (צילום: דובר צה''ל)

מבקר המדינה טען כי צה"ל מגביל את אפשרותו לבקר את מרבית הנושאים שצריכים לעבור תחקור, לא מוכן להציע לוח זמנים או מתווה לביקורת ולא מאפשר את השלמת טיוטות הדוחות שכמעט הושלמו בנושאים חשובים ביותר כמו הגנת היישובים בדרום ורישוי המסיבה ברעים.

עוד ציין המבקר: "שב"כ סירב ומסרב לשתף פעולה באופן גורף עם פניות משרד המבקר בנושא. צה"ל מצידו, ניהל את המגעים תוך 'גרירת רגליים' ונמנע מלקיים הליך הידברות של ממש". 

המבקר צרף את רשימת הנושאים שמצויים בלבי ביקורת מתקדמים וציין כי צה"ל הביע נכונות לשתף פעולה רק בנושא הראשון: 

1. טיפול המוסדות להשכלה גבוהה בסטודנטים המשרתים במילואים.
2. האבטחה בשדרות ואופקים.
3. איסוף, פינוי וזיהוי חללים אזרחיים באירועי 7.10.
4. פינוי פצועים לבתי החולים באוקטובר 2023.
5. פינוי אוכלוסייה וקליטתה כולל תהליך קבלת ההחלטות על פינוי האוכלוסייה מיישובי העוטף.
6. אפקטיביות מכשול קו התפר בעוטף ירושלים.
7. שימור יכולות ייצור אמל"ח בישראל (כחול לבן), וההשפעה על מלחמת "חרבות ברזל".
8. מערכות תקשוב לתכלול לאומי של מידע וטיפול במפונים לפני פרוץ המלחמה ובמהלכה.
9. ההסברה הבין-לאומית במהלך מלחמת "חרבות ברזל".
10. ענף החקלאות במלחמת "חרבות ברזל".
11. מצב מרכיבי ביטחון וכיתות הכוננות ביישובי עוטף עזה לפני, במהלך ובעקבות מלחמת "חרבות ברזל".
12. רישוי המסיבה ברעים ואבטחתה.

גורם צבאי בכיר מסר בתגובה: "בזמן שמדינת ישראל נמצאת בתקופה מכריעה בביטחון המדינה, בעוד צה"ל ומפקדיו ממוקדים בהשגת מטרות המלחמה ובקבלת החלטות גורליות לביטחון, נציגי מבקר המדינה מתדרכים כנגד צה"ל ומפקדיו. צה״ל מכבד את מוסד המבקר ופועל לאפשר כל ביקורת, וזאת מבלי לפגוע במאמץ המלחמתי ובקשב הפיקודי, בדיוק כפי שקבע בג״ץ. כפי שאף ציין המבקר, צה"ל הסכים לערוך ביקורת במספר נושאים באופן מיידי ובנושאים נוספים באופן מדורג, בהתאם למצב הבטחוני. תמוהה מדוע המבקר דחה הצעה זו".