כמעט שנה אחרי הקטטה ההמונית שהתגלעה בין מתנגדי ותומכי המשטר באריתריאה שהובילה למספר רב של נפגעים ופתחה את קרבות האימים בין הצדדים, פרצה היום (שבת) בתל אביב קטטה נוספת ונקבע מותם של שני מבקשי מקלט. הקטטה פרצה היום ברחוב לוינסקי פינת לבנדה בתל אביב. חובשים ופרמדיקים של מד"א דיווחו כי שני גברים כבני 30 נמצאו ללא סימני חיים ונאלצו לקבוע את מותם. מתחילת שנת 2024 רשמה היריבות בין הצדדים תשעה קורבנות בנפש וכ-150 פצועים. 

ממקורות לאירוע נמסר כי הקורבנות נפגעו מדקירות ומריסוס בגז. חמישה פצועים כבני 30, בהם: שניים במצב קשה, שניים במצב בינוני ואחד במצב קל, עם חבלות בגופם פונו היום לבתי החולים איכילוב, וולפסון ושיבא תל השומר. פרמדיק מד"א שמחה סימנדוייב וחובש בכיר במד"א שוהם לוי סיפרו: "קיבלנו דיווח על קטטה בין מספר גברים. הגענו למקום בכוחות גדולים וראינו המולה גדולה. חברנו לכוחות המשטרה והתחלנו לבצע מיון ראשוני לפצועים".

זלנסקי מצליח איפה שפוטין נכשל: ההישג המדאיג של אוקראינה ברוסיה
משלחת של חמאס תצא לדיונים על עסקת חטופים בקהיר | דיווח  

קטטה בין אריתראים בתל אביב, נקבע מותם של שניים (צילום :הכנסייה האריתראית)

סמוך לשעה 09:36 הבוקר, התקבל דיווח במוקד 100 של המשטרה ובמוקד 101 של מד"א אודות קטטה רבת משתתפים בין נתינים זרים מאריתריאה ברחוב לוינסקי בתל אביב.

צוותים של מד"א שיצאו למקום, העניקו טיפול רפואי לצעיר בשנות ה-30 לחייו, שנפצע באורח אנוש ובהמשך נאלצו לקבוע את מותו. בנוסף פינו לבית החולים איכילוב בתל אביב שני פצועים בשנות ה-30 כשמצבם מוגדר קשה וסימני חבלות על גופם.

בעוד צוותים מטפלים בפצועים בזירה, נקבע מותו של קורבן נוסף גם הוא בשנות ה-30 לחייו, שהיה מעורב בקטטה. 

קטטה בין אריתריאים (צילום: דוברות מד''א)
קטטה בין אריתריאים (צילום: דוברות מד''א)

פראמדיק מד"א שמחה סימנדוייב וחובש בכיר במד"א שוהם לוי המשיכו וסיפרו: "חברנו לכוחות המשטרה והתחלנו לבצע מיון ראשוני לפצועים. שני גברים היו מחוסרי הכרה ללא דופק וללא נשימה עם חבלות קשות בגופם. ביצענו בדיקות רפואיות אבל הפציעה שלהם הייתה קריטית ונאלצנו לקבוע את מותם במקום. שני פצועים נוספים היו במצב קשה מאוד ושניים פצועים היו בהכרה מלאה ונפצעו באורח בינוני. הענקנו להם טיפול רפואי ופינינו אותם בניידות טיפול נמרץ של מד"א לבית החולים כשמצבם קשה ובינוני. צוותים נוספים העניקו במקום טיפול רפואי למספר פצועים נוספים שהיו בהכרה מלאה וסבלו מחבלות קלות בגופם". 

קטטה בין אריתראים תל אביב (צילום: דוברות המשטרה)
קטטה בין אריתראים תל אביב (צילום: דוברות המשטרה)

כוחות משטרה גדולים ממרחב איילון בראשות מפקד המרחב תנ"צ חיים בובליל, הגיעו לזירה תוך זמן קצר והשתלטו על הקטטה שלוותה באלות, קרשים וחפצים חדים כל זאת במטרה לפגוע ביריבים . השוטרים הצליחו למנוע הסלמת הקטטה עוד יותר והשיבו את  הסדר, תוך ביצוע מעצרים ועיכובים של  מעורבים. 

ניצב פרץ עמר הגיע גם הוא לזירה וקיים הערכת מצב כדי למנוע התחממות נוספת בין המעורבים. 

קטטה בין אריתראים בתל אביב, נקבע מותם של שניים (צילום :דוברות המשטרה)

חשוב להדגיש, כי חרף התגובה, נרשמו באירוע החמור שני קורבנות שהכפילו את מספר הקורבנות בקרב הנתינים הזרים מאריתריאה מאז תחילת השנה במסגרת המאבקים בין תומכי למתנגדי המשטרה באריתריאה.

ממקורות לאירוע נמסר: "לפני זמן קצר נפגעו מספר מתפללים שייצאו מהכנסייה האריתראית בתל אביב כתוצאה מדקירות וריסוס בגז. הכנסייה פנתה למשטרה בבקשה להגיע ולטפל בנושא. בכנסייה מזכירים כי היא מתנגדת לאלימות וכי היא איננה צד במאבק בין תומכי ומתנגדי המשטר באריתראה והיא מבקשת את סיוע המשטרה במאבק באלימות בצורה מיידית וכי פניות בעבר למשטרה לא הועילו". 

ממקורות במשטרת ישראל נמסר כי "התרחש בזירה קרב אלים ביותר, תוך שימוש באמצעי לחימה בין מספר רב של מעורבים. אחד השוטרים נאלץ לבצע ירי באוויר במטרה לעצור את המתקפה האלימה ולמקום הוזעקו כוחות רבים".

גורמים בכירים במחוז תל אביב במשטרה קוראים למשרדי הממשלה לממש את יכולותיהם ולפעול לגירוש נתינים זרים שאינם מחזיקים באשרות או במעמד כלשהו ומרביתם מעורבים בקטטות האלימות שהובילו עד כה לארבע קורבנות בתל אביב ותשעה ברחבי הארץ.

"המשטרה נמצאת בקצה. היא מגיעה לאירועים האלו רק לאחר שהם מתרחשים, מבצעת מעצרים שבחלקם בית המשפט מחליט לשחרר עצורים בטענה להעדר ראיות מספיקות. לא ברור לי מה צריך להסתובב אזרח או פליט זר כשברשותו גרזן. והרי הוא מעורב באירוע פלילי. איזה עוד ראיות צריך להציג בפני בית המשפט?".

עוד הוסיפו: "במשך שנה מתמודדת משטרת מחוז תל אביב עם תופעת האלימות הקשה בקרב הנתינים הזרים מאריתריאה וככל שהמשטרה פועלת יותר, הם מתאגדים, צוברים כוח ויוצאים לאלימות קשה וחמורה יותר כשהרקע, כאמור, הוא מאבקי כוח בין מתנגדי לתומכי המשטר באריתריאה".

המקורות סיכמו: "לפני מספר חודשים בעקבות גל האירועים החמורים התכנסו במחוז מנכ"לים של משרדי ממשלה בכירים ודנו בסוגיית הנתינים הזרים והאלימות בקרב אותה האוכלוסייה. הדרישה של המשטרה הייתה לפעול לגירושם של אותם מעורבים. הבוקר כאמור מתרחש אירוע אלימות נוסף, חריג בחומרתו, שהסתיים ברצח כפול. האירוע התפתח בשתי זירות כאשר באחת מהן לפחות המעורבים יצאו מכנסייה.  חייבים להפנות אצבע מאשימה למנהיגי האריתראים שמאפשרים אירועים שכאלו ,במיוחד לאחר תפילה. איך קורה שיוצאים מתפילה חמושים בגרזנים באלות בסכינים?".

קטטה בין אריתראים תל אביב (צילום: דוברות המשטרה)
קטטה בין אריתראים תל אביב (צילום: דוברות המשטרה)

כאמור, נזכיר את האירוע החמור שהתרחש בספטמבר אשתקד, אז נטלו חלק בקטטה האלימה מאות אריתראים שהתפרעו ברחוב, הסבו נזקים לעסקים וכלי רכב, ריסקו תכולת אולם שבו היה אמור להתקיים אירוע של יריביהם ולאחר מכן תקפו ביניהם באמצעות אלות, סכינים, דוקרנים ואמצי תקיפה נוספים.

איתמר אבנרי, חבר מועצת העיר מטעם תנועת עיר סגולה, בסיעת ״כולנו העיר״: ״בחודשים האחרונים אנחנו רואים איך מדיניות ההפקרה הממשלתית רבת השנים של האוכלוסייה האריתריאית, לצד ההזנחה של דרום תל-אביב מצד העירייה, מייצרת פה עיר של למעלה ועיר של למטה. תושבי שכונות הדרום הוותיקים, כמו גם הפליטים ומבקשי המקלט, מופקרים לגורלם".

"בנוסף למענה ברמת המשטרה, דרושה רפורמה במדיניות הרווחה הארצית והעירונית על מנת שאירועים מסוג זה לא יחזרו על עצמם", המשיך. "לכולנו מגיע לחיות בביטחון ובשלום. אבל הרשויות שותקות, מתעלמות מהאזהרות החוזרות ונשנות מצד הקהילה האריתראית על המצב הנפיץ, וזו התוצאה".