הצעת הפשרה המפתיעה של שר המשפטים יריב לוין לא מופיעה יש מאין, אלא מגיעה על רקע הדיונים בבג"ץ בעתירות שהוגשו בניסיון לחייב את לוין לכנס את הוועדה למינוי שופטים, זאת על מנת למנות נשיא קבוע לבית המשפט העליון ולבחור שלושה שופטי עליון חדשים, מהלך שלא מתבצע בגלל חוסר הסכמה בין שר המשפטים לבין נציגי הרשות השופטת. 

שופטי בג"ץ דרשו לקבל תשובה לגבי היכולת להגיע לפשרה מוסכמת בסוגיה עד היום (שני), וזו הסיבה ששר המשפטים פרסם את המתווה שלו, שכולל מינוי של השופט יוסף אלרון לשנה אחת כנשיא בית המשפט העליון, ולאחר מכן לבצע בחירה של נשיא מטעמם של השופטים המכהנים.

לוין מתכנן לשוב לרפורמה המשפטית: כך יפעל המאבק על מינוי השופטים  
השר לוין הציג פשרה לנשיא עליון והותקף בחריפות: "ניסיון הפיכה"

השופט יוסף אלרון (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
השופט יוסף אלרון (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

מעבר לרצון של יריב לוין להביא הישג בנוגע לשינויים במערכת המשפט (לאחר הכישלון בקידום הרפורמה המשפטית בשנה שעברה), מדובר בתקדים של בחירת נשיא עליון שלא במסגרת "שיטת הסניוריטי". מהלך זה יעניק לשר לוין כמעט שנה שלמה של פעולה עם נשיא נוח יותר, על מנת לקדם מהלכים בכל הרשות השופטת, דוגמתו מינוי נשיאים בבתי המשפט המחוזיים ובבתי משפט שלום, או בסוגיית ועדות הערר.

"שיטת הסיניוריטי" היא נוהג, שהשתרש עם השנים, לפיו השופט הכי וותיק שמכהן בקרב שופטי העליון ממונה לנשיא בית המשפט העליון באופן אוטומטי, למרות שלא מדובר בנוהל קבוע בחוק. כחלק מהרפורמה המשפטית של הממשלה, שר המשפטים לוין ביקש לבטל את הנוהל ולאפשר בחירה של הנשיא הבא מקרב כלל השופטים המכהנים ואף להוסיף אפשרות לבחור במועמד חיצוני חדש. עבור בכירי מערכת המשפט מדובר בקו אדום. הם לא מוכנים לשום שינוי באופן בחירת הנשיא ומתעקשים שנשיא בית המשפט העליון הבא ימונה בהתאם ל"שיטת הסניוריטי", ולפיכך יהיה השופט יצחק עמית.

מצידו של לוין אומרים שאמנם יש פה שינוי של סוגיית הסניוריטי, שחשובה לרוב בכירי מערכת המשפט, אלא שבתמורה הם יקבלו את המינוי של השופט יצחק עמית בהסמכה רחבה למשך יותר שנים לעומת כהונתו של אלרון.

מנגד, באופוזיציה לא מתרשמים ומבהירים שמדובר בהמשך "המהפכה המשפטית בכלים אחרים". לטענתם כהונת אלרון תנוצל על ידי הממשלה והקואליציה לשינויים דרסטיים, בעזרת נשיא מטעמם מתוך המערכת.

יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יו"ר סיעת העבודה אפרת רייטן אמרה ל"מעריב" בתגובה להצעת לוין: "זאת לא פשרה. זה ניסיון סחיטה. הוא לא הצליח לשנות בהפיכה המשטרית את הרכב הוועדה לבחירת שופטים ולא לשנות את נוהג הסניורטי, אז עכשיו באמצעות כוחנות והחזקת המינויים לבית המשפט העליון כבני ערובה, וגם האינטרסים של הציבור, הוא מנסה את זה בדלת האחורית".

עוד הוסיפה רייטן: "ככה הוא חושב שהציבור הדמוקרטי לא ישים לב למהלכים שלו ולא יצא במחאה. אבל התוכנית שלו כפי שהציג אותה בינואר 2023 לא השתנתה במאומה - עדיין מדובר בהשתלטות פוליטית על מערכת המשפט והחלשתה. עכשיו זה פשוט בדרך יותר מתוחכמת".

גם התנועה לאיכות השלטון, העותרת בעתירה למינוי נשיא לבית המשפט העליון, דוחה בתוקף את "הצעת הפשרה" ומזהירה שהצעתו של השר לוין מאששת את החששות שהועלו בבקשה המקורית: "הצעת הפשרה כביכול מוכיחה כי כל שמבקש שר המשפטים הוא לקנות לעצמו זמן נוסף על מנת לקדם את האג'נדה הפוליטית שלו, תוך פגיעה חמורה בעצמאות הרשות השופטת. הוא מנסה לכפות מינויים פוליטיים לבית המשפט העליון, דבר שיפגע באמון הציבור במערכת המשפט".