דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, מת'יו מילר, פרסם היום (רביעי) על הטלת סנקציות על רבש"ץ היישוב יצהר, יצחק לוי, ועל הארגון "השומר יו"ש", שאותם היא מאשימה באלימות כלפי פלסטינים. "ארה"ב תמשיך לנקוט בפעולה כדי לקדם אחריות למי שמבצעים ותומכים באלימות קיצונית המשפיעה על הגדה המערבית", נכתב.

בדברי הסנקציות על "שומרי יו"ש" נכתב שהארגון הלא ממשלתי העניק תמיכה לחוות מיתרים לאחר שפינו לדבריהם 250 פלסטינים תושבי ח'רבת זנוטה בסוף ינואר, וכדי למנוע מהם לחזור - שומרי יו"ש גידרו את הכפר, ואף הם הזכירו שבפעולה לקחו חלק ינון לוי, נריה בן פזי וצבי בר יוסף.

ארה"ב הטילה על סנקציות נוספות; בשומרון זועמים: "ממשל עוין"
"מיצוי דין משלנו": ארה"ב הטילה סנקציות על ארגון "להב"ה" ופעילי "צו 9"

הריסת המצפה התיירותי שהוקם לזכר רנה שנרב ביישוב יצהר (צילום: ללא קרדיט)
הריסת המצפה התיירותי שהוקם לזכר רנה שנרב ביישוב יצהר (צילום: ללא קרדיט)

נזכיר כי על ינון הוטלו סנקציות כבר בחודש פברואר השנה, הוא סיפר לרשת ABC על שארע בחוות מיתרים, ואמר שהופתע: "למה שלביידן יהיה אכפת מאיתנו?". גם נגד צבי בר יוסף הוטלו סנקציות ביולי האחרון, הפעם על ידי האיחוד האירופי.

באשר לסנקציות על רבש"ץ היישוב יצהר, נכתב כי "אמנם תפקידו דומה לקצין אבטחה ולאכיפת חוק, אך הוא עסק בפעילויות מחוץ לתחום סמכותו". הם פירטו לדבריהם כי בפברואר 2024 הוא הוביל קבוצת מתנחלים חמושים להקים מחסומים ולערוך סיורים, וזאת לדברי הדובר המדיני כדי לרדוף ולתקוף פלסטינים.

צבי סוכות (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
צבי סוכות (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ישראל רואה בחומרה רבה הטלת עיצומים על אזרחי ישראל. הנושא נמצא בדיון נוקב עם ארצות-הברית".

מארגון השומר יו"ש נמסר: "הארגון מגנה בתוקף את החלטת הממשל ומכנה אותה החלטה פוליטית שגויה מיסודה. הארגון פועל כחוק, ותומך בחקלאות בארץ כולה. סנקציות על השומר כמוהן כסנקציות על מדינת ישראל, יחד נעמוד איתן, יחד ניתן גב לחקלאות עברית בארץ ישראל".

 בתגובה לסנקציות, יו"ר ועדת המשנה לחוץ וביטחון לענייני יהודה ושומרון, ח"כ צבי סוכות ("הציונות הדתית"), אמר כי מדובר ב"שנאת יהודים אנטישמית ופגיעה ישירה בביטחון". הוא ציין כי לוי יצחק שירת במילואים ברצף מה-7 באוקטובר, וכתב: "האיש באמת לא ראה בית מתחילת המלחמה". עוד ציין סוכות, "‏הוא מעולם לא נחשד באירועי אלימות ועובד בשיתוף פעולה מצויין עם כוחות הביטחון סביב אירועים מורכבים.
‏הסנקציות כלפיו הן שנאת יהודים אנטישמית ופגיעה ישירה בביטחון האזור".

התנחלות (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
התנחלות (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

"יש דין" הגיבו על הטלת הסנקציות על הרבש"ץ יצחק לוי, וכתבו לטענתם: "לאורך שנים אנחנו מתעדים עדויות של מעשיו הבלתי חוקיים, אך גם שומעים מהקורבנות שהם חוששים להתלונן עליו במשטרה בשל כוחו הבלתי מוגבל באזור". לדבריהם, וחרף הודעת סוכות, הוא מעורב באינספור אירועי אלימות ופגיעה בפלסטינים וברכושם.

עוד טענו ב"יש דיו" כי מתחילת המלחמה, לוי וכיתת הכוננות, לעיתים לבושים במדי צבא, "יוצאים גם מחוץ לאזור שמוגדר להם בחוק ועושים שימוש לרעה בסמכות שלהם". הם טענו כי "הסנקציות שהוטלו הערב הם תוצאה של התעלמות רשויות אכיפת החוק הישראליות מטיפול באירועי האלימות הרבים נגד פלסטינים בהם הוא מעורב".

עימותים בין פלסטינים ליהודים בחברון (צילום: רויטרס)
עימותים בין פלסטינים ליהודים בחברון (צילום: רויטרס)

לפי מה שנמסר, טענותיהם של "יש דין" מבוססות על עדות של תושב פלסטיני: "ביום חמישי, 25.4.2024, על כביש בורין – מאדמא, יצאו פתאום שישה לובשי מדים ובינהם הרבש"צ של יצהר, שאותו הכרנו. השעה היתה 23:30. הם עצרו אותנו ואמרו לנו לכבות את המנוע. אחד ערך חיפוש באוטו שלי. הרבש״צ ואחד גבוה ערכו חיפוש גופני על שלושתנו".

"הגבוה הכה אותי בפה. הרבש״צ הכה אותי בגב עם מברג שמצא באוטו שלי. האחרים צחקקו. אחר כך, הרבש"צ היכה אותי בחזה ברובה שלו. אחרי חצי שעה שיחררו אותנו ואמרו לנו לחזור לרכב ולנסוע. עד שהספקתי להכנס לאוטו ולסגור את הדלת, הרבש"צ המשיך להרביץ לי ולבעוט בי בכל גופי. הכסף שלי שהיה באוטו, נעלם", טען.

"האנשים שהיו איתי מפחדים מהרבש"צ ולא רוצים לתת עדות. כולנו לא רוצים להתלונן. אני חושש שהרבש"צ יתנכל לי בכבישים, הוא והחיילים שלו. לכן אני לא רוצה להתלונן", נטען בעדות של "יש דין".